کشته شدن فرماندهان کودتا گر در حملات هوایی ائتلاف.. شورشیان حساب های ۲۲ سازمان مدنی را مسدود می کنند

یک پناهنده یمنی که از نبردها فرار کرده است تا با فرزندانش در خیمه ای در نزدیکی شهر عمران مستقر شود – عکس از آژانس عکس خبری اروپا

یک پناهنده یمنی که از نبردها فرار کرده است تا با فرزندانش در خیمه ای در نزدیکی شهر عمران مستقر شود – عکس از آژانس عکس خبری اروپا

در گامی که با اعلام موافقت حوثی ها برای شرکت در مذاکرات تحت نظارت سازمان ملل متحد برای اجرای قطعنامه ۲۲۱۶ در تضاد می باشد، شورشیان حوثی شروع به تدارک و سازماندهی اجرای انتخابات ریاست جمهوری کردند.

منابع نزدیک به حوثی ها در صنعا ذکر کدند که محمد علی الحوثی، رئیس «کمیته عالی انقلابی»، با قاضی محمد حسین الحکیمی، رئیس کمیته عالی انتخابات دیدار کرد و دو طرف به تصحیح ثبت نام انتخاباتی و موانع موجود پرداختند که هنوز هم آن را بهترین راه خروج از بحران کنونی به شمار می آورند». حوثی انتخابات را تنها راه و برون رفت صلح آمیز از بحران یمن دانست. رئیس کمیته انتخابات نیز به نوبه خود بر پایبندی کمیته برای پذیرش مسؤلیت در به ثمر رساندن انتخابات دموکراتیک ریاست جمهوری آینده تأکید کرد.

این تحرکات در حالی صورت می گیرد که شک و تردیدها درباره مذاکرات پیش رو بین دولت یمن و کودتا گران، که قرار است در ژنو برگزار شود، رو به افزایش است. یاسین مکاوی، مشاور عبد ربه منصور هادی رئیس جمهور یمن در اظهاراتی به «الشرق الأوسط»، خواستار بازنگری در مذاکرات با شورشیان حوثی شد، که در تعز و دیگر مناطق یمن دست به قتل عام می زنند. در همین حال شیخ عبد العزیز المفلحی، یکی دیگر از مشاوران رئیس جمهور یمن گفت که شورشیان تا این لحظه حسن نیت خود را ثابت نکردند.

اما در زمینه میدانی، بنا به گفته منابع آگاه، ائتلاف عربی روز گذشته با انجام یک حمله هوایی منزل یوسف المدانی، یکی از رهبران ارشد جماعت الحوثی را در استان حجه در شمال کشور هدف قرار داد. این حمله تعدادی کشته و زخمی در صفوف رهبران و مسلحان حوثی بر جای گذاشت، اما تا کنون مشخص نشده است که المدانی در زمان به وقوع پیوستن این حمله در منزل بوده است یا خیر. المدانی معاون عبد الملک الحوثی، رهبر حوثی ها، به شمار می رود و با او رابطه خویشاوندی دارد.

در همین راستا، «الشرق الأوسط» نسخه ای از نامه وزارت امور اجتماعی به بانک ها را به دست آورد، که شبه نظامیان آن را مدیریت می کنند، و در آن دستور مسدود کردن دارایی های ۲۲ سازمان مدنی را می دهند. ناظران در امور یمن گفتند که این گام نشان دهنده اقدام حوثی ها به غارت کردن دارایی های این سازمان ها است.