احتمال عقب‌نشینی «جریان ملی آزاد» لبنان از موضوع معرفی نماینده

بیروت: نذیر رضا

مذاکرات مقامات لبنانی از فردا روز چهارشنبه به منظور یافتن راه‌حلی برای حضور وزیری از بین «نمایندگان مستقل اهل سنت» در دولت آغاز خواهد شد.
به گزارش الشرق الاوسط، آخرین مذاکرات در خصوص این موضوع در هفته گذشته به دلیل اختلاف نظر بین «حزب الله» و «جریان ملی آزاد» با شکست روبرو شد.
گفتنی است که میانجی‌گری‌های اخیر صورت گرفته در این مذاکرات، مطابق با پیشنهاداتی است که در مذاکرات پیشین مطرح شده بود.
عباس ابراهیم مدیرکل امنیت عمومی لبنان از هفته گذشته و به دستور میشل عون رئیس‌جمهور این کشور مذاکرات جدید به منظور یافتن راه‌حلی برای تشکیل دولت را آغاز کرده و به دلیل تعطیلات رسمی آغاز سال جدید تاکنون اطلاعاتی در خصوص نتایج مذاکرات منتشر نشده است.
به گزارش «الشرق الاوسط» به نقل از منابع آگاه، عباس ابراهیم ایده جدید در خصوص تشکیل دولت با ۳۲ وزیر را ارائه داده که به شرح ذیل است: «دو وزیر علوی و مسیحی به وزیران اضافه می‌شود که وزیر علوی از سهمیه نجیب میقاتی و وزیر مسیحی از سهمیه رئیس‌جمهور باشد، بدین ترتیب سنی‌های مستقل هم یک وزیر خواهند داشت و سعد حریری نخست‌وزیر لبنان نیز یک وزیر سنی بیشتر در کابینه خود خواهد داشت».
منابع گزارش دادند که سعد حریری در نشستی با ژنرال عباس ابراهیم، گفتگو در خصوص این پیشنهاد را به طور کل رد کرده است.
سعد حریری روز یکشنبه ضمن ابراز تأسف در خصوص تأخیر در تشکیل دولت گفت: «به این امر اطمینان دارم که همه احزاب سیاسی خواستار یک راه‌حل هستند، رئیس‌جمهور بسیار صبوری کردند، من نیز بسیار صبر کردم، همانطور که همه مردم لبنان نیز صبوری کردند و ما باید با آغاز سال جدید دولت را تشکیل دهیم».
منابع آگاه در گفتگو با «الشرق الاوسط» گفتند: «پیشنهادات بر پایه دادن یک سهم به تشکل مشورتی اهل سنت مستقل، از سهمیه میشل عون است. این همان طرحی است که پیش از این با شکست روبرو شد و تشکل مشورتی و جریان ملی آزاد یکدیگر را مسئول این شکست دانستند، زیرا جریان ملی آزاد خواسته بود که این وزیر به سهمیه رئیس‌جمهور اضافه و از سهمیه او کم نشود و تشکل مشورتی نیز گفته است که وزیر نباید نماینده «فراکسیون لبنان قوی» بلکه نماینده وی در دولت باشد».
گفتنی است تحولات و پیشرفت‌ها در روابط بین «جریان ملی آزاد» و «حزب الله» خوشبینانه و از یک راه حل مثبت خبر می‌دهد.
به گزارش «الشرق الاوسط» به نقل از منابع آگاه از موضع حزب الله، اختلاف نظر به وجود آمده، در روابط طرفین امری جدید نیست و مثل همیشه به سرعت حل خواهد شد.