رئیس جدید ائتلاف بر احیای مفهوم ملی تأکید کرد

مهاجران سوری که در راه خود به سوی جزیره لیسبوس یونان بودند پس از بازداشت شدن در دکلی در غرب ترکیه در کنار جاده نشسته اند – عکس از خبرگزاری فرانسه

مهاجران سوری که در راه خود به سوی جزیره لیسبوس یونان بودند پس از بازداشت شدن در دکلی در غرب ترکیه در کنار جاده نشسته اند – عکس از خبرگزاری فرانسه

«ائتلاف ملی اپوزیسیون مخالفان و انقلابی سوریه» روز گذشته در نشست ائتلاف در مقر آن در استانبول انس العبده را با اکثریت ۶۳ رأی به عنوان رئیس جدید ائتلاف به جای دکتر خالد خوجه انتخاب کردند.

«ائتلاف» در بیانیه خود اعلام کرد که اعضای مجمع عمومی در نشست روز گذشته خود بر ریاست انس عبده به عنوان رئیس جدید ائتلاف توافق کردند و موفق نیربیه و عبد الحکیم بشار و سمیره مسالمه به عنوان معاونان وی و عبد الاله فهد به عنوان دبیر کل انتخاب شدند. نشست ائتلاف که از ۲۶ فوریه آغاز شده بود برای انتخاب ۱۹ عضو در کمیسیون سیاسی تا بعد از ظهر شنبه ادامه خواهد داشت.

انس العبده رئیس جدید ائتلاف نیز به نوبه خود مبانی کار دوره آینده ائتلاف مخالفان را ترسیم کرد.

العبده به «الشرق الأوسط» گفت چالش های زیادی هست که در انتظار ائتلاف و مخالفان در مرحله آینده است. وی بر لزوم اقدام جمعی برای استفاده از چالش ها و تبدیل آن ها به فرصت تأکید کرد. از نظر وی ائتلاف باید به عنوان یک گروه هماهنگ کار کند. العبده بر «ثابت های» کار اپوزیسیون بر اساس «احیای مفهوم ملی سوریه، و حفظ سوریه به عنوان یک دولت یکپارچه» تأکید کرد.

در همین راستا، عادل الجبیر وزیر خارجه عربستان سعودی گفت، بشار اسد رئیس جمهور سوریه باید در آغاز مرحله انتقالی از قدرت کنار رود نه در پایان آن. وی باقی ماندن اسد در طول این مرحله که ۱۸ ماه به طول می کشد را رد کرد. بر طبق توافق مونیخ و قطعنامه شماره «۲۲۵۴» شورای امنیت سازمان ملل انتظار می رود مرحله انتقالی با انجام انتخابات ریاست جمهوری پایان یابد. الجبیر برای تأکید بر موضع ثابت و نهایی ریاض در نشست روز گذشته خود با مجموعه ای از روزنامه نگاران فرانسوی گفت: «همه چیز برای ما کاملاً روشن است». وزیر خارجه عربستان سعودی پیش از این در چندین مناسبت گفته بود: « اسد چه از راه مسالمت آمیز چه از راه نظامی باید کنار برود».