رئیس‌جمهور موریتانی در دیدار با سفیر انگلیس مسائل اقتصادی و سیاسی را بررسی کرد

نوآکشوت: الشیخ محمد

انگلیس اولین سفارت خود در موریتانی را روز گذشته در شهر نوآکشوت راه‌اندازی کرد. به گزارش الشرق الاوسط، این اولین سفارت انگلیس پس از آغاز فعالیت‌های دیپلماتیک دو کشور در دهه ۶۰ قرن گذشته است.
انگلیس در ماه می گذشته تصمیم به افتتاح سفارت در موریتانی کرد و سفیر جدید خود در نوآکشوت را انتخاب کرد.
مراسم افتتاح ساختمان سفارت و محل اقامت سفیر با حضور آلیستر برت، وزیر و نماینده وزیر خارجه انگلیس در خاورمیانه و شمال آفریقا و محمد ولد عبدالفتاح، وزیر نفت و نیرو و معادن موریتانی انجام شد.
این اقدام همزمان با افزایش حضور شرکت‌های انگلیسی در اقتصاد موریتانی، به ویژه پس از سرمایه‌گذاری شرکت‌های «شِل» و «بریتیش پترولیوم» در بخش گاز موریتانی، انجام شد.
پیش از این نیز شرکت بزرگ «بی بی» یک میلیارد دلار در میدان گازی «آحمیم» واقع در مرز بین موریتانی و سنگال سرمایه‌گذاری کرده بود.
آلیستر برت ضمن ابراز خرسندی از حضور در مراسم راه‌اندازی اولین سفارت انگلیس در موریتانی، گفت: «این سفر اولین سفر من به نوآکشوت نیست، اما فرصتی برای افزایش روابط دوجانبه، به‌ویژه در زمینه‌های تجاری خواهد بود.»
برت صبح روز گذشته با محمد ولد عبدالعزیز، رئیس‌جمهور موریتانی دیدار کرد و در خصوص پرونده‌های امنیتی، اقتصادی و سیاسی با یکدیگر به بحث و گفتگو پرداختند.
وی در این باره افزود: «من در این دیدار از درک و دیدگاه نافذ رئیس‌جمهور موریتانی و نگرش بلندپروازانه وی برای برقراری روابط مستحکم با انگلیس، به منظور تامین منافع دو کشور در زمینه‌های امنیتی و تجاری و توسعه زبان انگلیسی و آموزش آگاه شدم.»
این وزیر انگلیسی با اشاره به حضور شرکت‌های انگلیسی در موریتانی تأکید کرد: «این شرکت‌ها به برقراری روابط تجاری جدید به‌منظور ایجاد فرصت‌های شغلی برای شهروندان موریتانی و توسعه اقتصاد این کشور کمک خواهد کرد. ما بر این باوریم که روابط دو کشور افزایش و توسعه خواهد یافت.»
برت در دیدار با رئیس‌جمهور موریتانی ضمن ابراز خرسندی از نقش موریتانی در گروه پنج و امنیت منطقه بر آمادگی کشورش برای همکاری با موریتانی در زمینه‌های امنیتی، تجاری و فرهنگی تأکید کرد.
در همین راستا، سفارت انگلیس در نوآکشوت با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد: «دو کشور روابط خود در زمینه‌های تجاری، سرمایه‌گذاری، امنیت و دفاع را توسعه خواهند داد.»
دولت موریتانی نیز ضمن استقبال از اقدامات انگلیس برای توسعه روابط دو کشور تأکید کرد که راه‌اندازی سفارت انگلیس در نوآکشوت گامی مهم در تقویت روابط دوستانه و همکاری دو کشور به‌شمار می‌رود.