پوسترهایی از شخصیت های سیاسی مصر از جمله ژنرال السیسی فرمانده عالی ارتش این کشور - عکس از گتی ایمجز

پوسترهایی از شخصیت های سیاسی مصر از جمله ژنرال السیسی فرمانده عالی ارتش این کشور – عکس از گتی ایمجز

در حالی که کشور مصر دوران پر تنش سیاسی را می گذراند، دعوت فرمانده ارتش مصر از مردم برای شرکت در تظاهرات گسترده خیابانی در روز جمعه نشانه جدی تر شدن و اوج گرفتن تحولات سیاسی در این کشور است.

ژنرال عبدالفتاح السیسی، وزیر دفاع و فرمانده عالی ارتش مصر، روز چهارشنبه از مردم خواست تا با برگزاری تظاهرات گسترده در حمایت از نظامیان، اجازه مبارزه موثر با “تروریست و خشونت” را به او بدهند.

ژنرال السیسی در سخنانی که از تلویزیون دولتی مصر پخش شد خطاب به مردم گفت: “جمعه آینده، تمامی مصریان غیور و شریف باید به خیابان‌ها بیایند و به من اجازه و فرمان آن را بدهند تا به تروریسم و خشونت خاتمه دهم.”

همزمان با فراخوان ژنرال السیسی، اخوان المسلمین هم از مردم مصر خواسته است روز جمعه با شرکت در تظاهرات گسترده، مخالفت خود را با “کودتا” علیه محمد مرسی نشان دهند.

در همین حال به گفته تحلیلگران، درخواست ژنرال السیسی نوعی واکنشی آشکار به چندین روز تظاهرات سراسری اسلامگرایان با درخواست بازگرداندن مرسی بوده است. این فراخوان همچنین می تواند برای تأکید یا اثبات این ادعا باشد که محمد مرسی اسلامگرا دریک کودتا برکنار نشده است، هر چند طرح چنین درخواستی از سوی ژنرال السیسی و نه عدلی منصور رئیس جمهور موقت، خود می تواند بیانگر آن باشد که فرمانده ارتش در شرایط کنونی حاکم واقعی مصر است، مسئله ای که خود تقویت کننده شبهه کودتا است.

از سوی دیگر فراخوان تظاهرات ژنرال مرسی همانطور که انتظار می رفت به سرعت با واکنش مثبت یا منفی احزاب و گروه های مصر رو به رو شد.

اخوان المسلمین امروز در واکنش به سخنان وزیر دفاع مصر اعلام کرد که دعوت عبدالفتاح السیسی در واقع تلاش برای توجیه اقداماتی است که علیه طرفداران محمد مرسی انجام خواهد شد.

به نوشته وبسایت انتخاب، یکی از رهبران جماعت اخوان المسلمین مصر هم امروز ادعا کرد که محمد مرسی رئیس جمهور برکنار شده این کشور به دنبال اتفاق مهمی که روز شنبه رخ خواهد داد به قدرت باز خواهد گشت.

انتخاب به نقل از شبکه المیادین نوشته است، صفوت حجازی در سخنرانی خود در میدان رابعه العدویه قاهره در حضور طرفداران محمد مرسی گفت: “روز شنبه اتفاق بزرگ و مهمی رخ خواهد داد که کشور را به لرزه درخواهد آورد و بازگشت محمد مرسی به قدرت یکی از پیامدهای آن خواهد بود.”

حجازی افزود: روز جمعه آینده “جمعه فرقان” است که در آن حق و باطل آشکار خواهد شد.

همچنین به گزارش واحد مرکزی خبر صدا و سیمای ایران، عبدالمعطی زکی از اعضای ارشد اخوان المسلمین در واکنش به دعوت وزیر دفاع مصر برای تظاهرات مردمی در حمایت از ارتش این کشور در روز جمعه گفت: دعوت عبدالفتاح السیسی در واقع تلاش برای توجیه اقداماتی است که علیه طرفداران محمد مرسی انجام خواهد شد.

وی خاطر نشان کرد: چه کسی می تواند تضمین کند که درگیری بین جریان اسلام خواه و مخالفان آن رخ ندهد. البته جریان اسلام خواه به هیچ کسی حمله نخواهد کرد.

به گزارش ایرنا، عصام العریان، معاون دبیرکل حزب آزادی و عدالت – حزبی به رهبری محمد مرسی – هم اظهار داشت که “میلیون‌ها مصری سخنان وزیر دفاع را محکوم می‌دانند” و افزود که تظاهرات مخالفان دولت موقت در روز جمعه “به منزله نقطه پایان کودتای خونین فاشیستی است.”

همزمان، گروه جوانان مخالف محمد مرسی، که با عنوان نهضت “تمرد” سازمان دهنده تجمع‌های منجر به برکناری او بوده است، از دعوت وزیر دفاع استقبال کرده است.
به گزارش خبرگزاری رویترز، محمود بدر، رهبر جنبش تمرد، از مردم مصر دعوت کرده است تا در حمایت از نیروهای مسلح، به دعوت ژنرال السیسی پاسخ مثبت دهند و روز جمعه در راهپیمایی‌های گسترده در سراسر مصر شرکت کنند.

در این میان دولت آمریکا نگرانی خود را از فراخوان عبدالفتاح السیسی وزیر دفاع مصر برای برگزاری تظاهرات فردا جمعه در مناطق مختلف این کشور ابراز داشته است.

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از خبرگزاری فرانسه، جن بساکی سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز چهارشنبه گفت: “ما بسیار نگران هستیم. نگرانیم که این امر به خشونت‌های جدیدی منجر شود.”

گفته می شود، از زمان آغاز ناآرامی منجر به برکناری محمد مرسی تا کنون، درگیری بین طرفداران آقای مرسی با مخالفان او و نیروهای امنیتی، حدود دویست کشته برجای گذاشته است.

روز ٣ ژوئیه و در پی تجمع گسترده مخالفان محمد مرسی، ارتش مصر او را از مقام ریاست جمهوری برکنار کرد و اعلام کرد که با تشکیل دولت موقت به ریاست و عضویت غیرنظامیان، زمینه اصلاح قانون اساسی و برگزاری انتخابات آزاد و منصفانه را فراهم کرده است.