احمد داووداوغلو وزیر امور خارجه ترکیه- عکس از خبرگزاری فرانسه

احمد داووداوغلو وزیر امور خارجه ترکیه- عکس از خبرگزاری فرانسه

بر اساس گزارشی که روزنامه واشنگتن پست روز پنج شنبه ۱۸ اکتبرمنتشر کرد، ترکیه در اوایل سال ۲۰۱۲ شبکه جاسوسی اسراییلی را که به فعالیت در داخل ایران می پرداخته است، فاش کرد.

بعضی مقامات در آنکارا که خواستند نامشان ذکر نشود، این مقاله را بخشی از اقدامات در جهت بی اعتبار کردن ترکیه از سوی قدرت های جهانی دانستند که از نفوذ فزاینده آنکارا در خاورمیانه نگران هستند.

مقامات اسراییلی تاکنون در این زمینه واکنش نشان نداده اند، اما وزیران کابینه اسراییل، رجب طیب اردوغان نخست وزیر ترکیه را متهم کرده اند که در سال های اخیر موضعی ضد اسراییلی اتخاذ کرده است تا موقعیت کشورش را در جهان اسلام تقویت کند.

روابط ترکیه و اسراییل که زمانی از استحکام خوبی برخوردار بود، در سال ۲۰۱۰ و پس از آنکه کماندوهای اسراییلی ۹ فعال اهل ترکیه را به قتل رساندند، به شدت دچار رکود شد. این فعالان قصد داشتند محاصره دریایی درازمدت نوارغزه توسط اسراییل را بشکنند.

روابط این دو متحد آمریکا تنزل یافته است، به طوری که همکاری های نظامی آنها متوقف شده و بی اعتمادی متقابل بین آنها ایجاد شده است و اقدامات در جهت برقراری دوباره روابط را به رغم تلاش های باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا برای میانجیگری ناکام مانده است.

دیوید ایگناتیوس ستون نویس واشنگتن پست گفته است، ظاهرا اسراییل بخشی از شبکه جاسوسی علیه ایران را در داخل ترکیه هدایت می کرده است. این مسئله به سرویس های اطلاعاتی ترکیه فرصت داده است، بر تحرکات آنها نظارت کنند. این روزنامه به نقل از مقامات آمریکایی نوشته است که اسراییل بر این باور بوده است که ترک ها پس از سالها همکاری، هرگز به اسراییل پشت نخواهند کرد.

به نوشته این روزنامه نگار اردوغان نخست وزیر ترکیه، همچنین در اوایل سال ۲۰۱۲، هویت ۱۰ ایرانی را که برای دیدار با جاسوسان اسراییلی به ترکیه رفته بودند، به تهران اعلام کرده است.

ایران از مدت ها قبل اسراییل را به جاسوسی در خاک این کشور و قتل دانشمندان هسته ای ایران که آخرین مورد آن در ژانویه ۲۰۱۲ صورت گرفت، متهم کرده است. اسراییل و کشورهای غربی، ایران را به تلاش برای ساخت بمب هسته ای متهم می کنند، اتهامی که تهران آنرا تکذیب می کند.

ترکیه لو دادن جاسوسان اسراییلی را رد کرد

ادعای واشنگتن پست مقامات آنکارا را خشمگین کرده است، و این در حالی است که آنها در پی انتشار مقاله هفته گذشته وال استریت جورنال هم در حالت ضعف قرار گرفته بودند، مقاله ای که بر اساس آن واشنگتن نگران است هاکان فیدان رئیس اطلاعات ترکیه اطلاعات حساسی را در اختیار ایران قرار داده است.

یکی از مقامات بلند پایه حزب حاکم عدالت و توسعه ترکیه گفت: “این اتهامات بخشی از اقدامات عمدی به منظور بی اعتبار کردن ترکیه و ناچیزشمردن نقش این کشور در منطقه در پی انتخاب حسن روحانی، رئیس جمهور نسبتا میانه رو در ایران است.”

این مقام ترکیه که خواست به علت حساسیت موضوع از او نام برده نشود گفت: “ترکیه قدرتی منطقه ای است و مراکز قدرتی وجود دارند که این مسئله خوشایندشان نیست…داستان هایی مانند این بخشی از همان برنامه است.”

وی افزود: “روشن است که هدف بعضی، به هم زدن فضای سیاسی متعادل پس از انتخاب روحانی است… و بی اثر کردن (سیاست های) ترکیه که در جهت حل مشکلات منطقه فعالیت می کند و با ایران ارتباط دارد.”

همچنین احمد داووداوغلو وزیر امور خارجه ترکیه خبر لو دادن اسامی جاسوسان اسراییلی را تکذیب کرد و به خبرگزاری داغان ترکیه گفت: ” ادعاها درباره “هقان فیدان” رئیس سرویس اطلاعات و امنیت ترکیه بی اساس هستند.”

وی افزود: “این اطلاعات اشتباه نشان دهنده میزان ارزش کاری است که “فیدان” انجام می دهد.”

وزیر خارجه ترکیه همچنین خبرها درباره اقدام ترکیه در افشا کردن اسامی جاسوسان اسراییل در ایران را دروغ دانست و گفت: “هدف از چنین اقدامی، خراب کردن چهره محترمانه ترکیه است. “فیدان” و دیگر نیروهای سرویس اطلاعاتی ترکیه تنها در برابر کابینه و پارلمان ترکیه مسؤول هستند.”

متلاشی شدن شبکه

در آوریل سال ۲۰۱۲ میلادی، ایران اعلام کرد شبکه جاسوسی گسترده اسراییلی را متلاشی کرده و ۱۵ مظنون را دستگیر کرده است. این در حالی است که معلوم نیست آن شبکه به آنچه در افشاگری واشنگتن پست آمده است، ارتباط داشته باشد.

زیو الکین معاون وزیر خارجه اسراییل از اظهار نظر درباره گزارش واشنگتن پست خودداری کرد، اما گفت: “روابط با ترکیه «بسیار پیچیده» است.”

او در گفتگو با رادیو اسراییل گفت: “ترک ها تصمیمی راهبردی گرفتند تا مدیریت منطقه را در خاورمیانه به دست آورند و آنها از برگ ضد اسراییلی به راحتی برای توسعه این رهبری بهره گرفتند.”

در ماه مارس گذشته باراک اوباما تلاش کرد بین ترکیه و اسراییل میانجیگری کند و بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسراییل را متقاعد کرد به خاطر قتل (فعالان ترک) در سال ۲۰۱۰ عذرخواهی کند.

در همین حال مقامات اسراییل اعلام کردند که اقدامات بعدی به منظور ایجاد ارتباط از طریق موافقت با مصالحه ای برای پرداخت غرامت به خانواده های کشته شدگان در حمله دریایی اسراییل است که به سختی پیش رفت.

یکی از دیپلمات های اسراییلی که به علت حساسیت مسئله نخواست از او نام برده شود گفت: “تنها مسئله ای که از ماه مارس به آن رسیده ایم آنست که به آمریکایی ها نشان داده ایم که اردوغان به هیچ وجه به آشتی علاقه ندارد.”

اندک زمانی پس از واقعه سال ۲۰۱۰ در سواحل غزه، ایهود باراک وزیر دفاع وقت اسراییل ابراز نگرانی کرد که ترکیه ممکن است اسرار اطلاعاتی اسراییل را در اختیار ایران قرار دهد. به گفته رادیو ارتش اسراییل، باراک اوباما در اوت ۲۰۱۰ گفته بود “اسرار کمی از ما وجود دارد (که به ترکیه سپرده شده است) و این فکر که این اسرار ممکن است در ماه های آینده به ایرانی ها افشا شود، به شدت آزار دهنده است.”