رئیس جمهور مصر در سالن اصلی قصر اتحادیه در قاهره از ملک سلمان استقبال می کند – عکس از بندر الجلعود

رئیس جمهور مصر در سالن اصلی قصر اتحادیه در قاهره از ملک سلمان استقبال می کند – عکس از بندر الجلعود

سفر ملک سلمان بن عبد العزیز پادشاه عربستان سعودی به مصر، ۱۷ تفاهم نامه اقتصادی در بر داشت، که از جمله آن ها، تعیین مرزها، و ساخت یک پل تاریخی میان دو کشور است، اما برجسته ترین عنوان برای این سفر این است که ملک سلمان اولین پادشاه عربستانی به شمار می آید که با همه مصریان دست داد.

سفر ملک سلمان به مصر برای جلب رضایت یک نهاد، یا حزب، یا یک ایدئولوژی نبود، بلکه برای دست دادن تاریخی با همه مصریان بود. بر اساس بیانیه ای که از الازهر صادر شد در این سفر تاریخی، ملک سلمان اولین پادشاه عربستان سعودی بود که از مسجد الازهر بازدید می کند، و سنگ اساس شهرکی برای دانشجویان کشورهای خارجی قرار داده شد که قصد تحصیل در الازهر را دارند. البته موضوع به اینجا ختم نمی شود، بلکه مهم ترین حادثه تاریخی این بود که ملک سلمان با پاپ توادروس دوم رهبر مسیحیان مصر و اسقف اسکندریه دیدار کرد و بنا به بیانیه صادره از سخنگوی رسمی کلیسای مسیحیان ارتودوکس، این اولین باری است که پادشاهی عربستان سعودی با پاپ ملاقات می کند. این دیدارها نشان می دهد که سفر پادشاه عربستان سعودی به مصر، سفری اقتصادی، یا ائتلافی نبود، بلکه سفر به یک کشور، آن هم از دروازه بزرگی بود که دروازه روابط استراتژیک میان عربستان سعودی و مصر است.

مسئله، تنها برای تعیین مرزها، یا در نظر گرفتن نهادها و شخصیت ها، یا سود جویی از فرصت های آنی نیست، بلکه دستاورد یک نگرش سیاسی عمیق است، زیرا پادشاه عربستان سعودی برای تقویت روابط این کشور با تمامی اجزای تشکیل دهنده جامعه مصر، از مسلمان و مسیحی، با آن ها دست داد. چرا که مصر نمادی از اصالت عربی است، نه نماد یک حزب یا یک ایدئولوژی، و ارزش آن تنها بسته به یک نهاد خاص نیست، و این امر تمامی نظریه های توطئه پردازانه ای که دو کشور را هدف قرار می دهند، ساقط می کند؛ از جمله این که گاهی اوقات گفته می شود عربستان سعودی تنها به مبارک تمایل دارد، و گاهی گفته می شود عربستان سعودی از اخوان المسلمین حمایت می کند، و گاهی می گویند عربستان سعودی حامی سلفی ها است.

سفر ملک سلمان به مصر عنوان عریضی دارد و آن هم این است که پادشاه با همه مصریان دست داد. و پیامی برای منطقه و جهان داشت، و آن هم این بود که عربستان سعودی و مصر دارای روابط عمیق استراتژیک هستند و پلی واقعی برای عربیسم هستند، و این دو کشور در راستای تقویت این روابط و حمایت از آن گام بر می دارند. من سابق بر این در سال ۲۰۱۳ تحت عنوان : «مصر برای عربستان… و انگلستان برای آمریکا» یک مقاله نوشتم، که از دوران ملک عبد العزیز، و همه پادشاهان عربستان سعودی ، و حتی دوران ملک سلمان، عربستان سعودی مصر را در اعماق خود می بیند، به همین دلیل برجسته ترین عنوان برای سفر ملک سلمان به مصر، که واقعاً دوستدار مصر است، این است که با همه مصریان، با هر دین و دیدگاه و ایده ای دست داد، و این گام برای حفظ رابطه عربستان سعودی و مصر، و حفاظت از منطقه، و عربیت، و پیش از آن ها برای حفظ شهرت اسلام، موثر ترین و کارآمد ترین گام است.