اپوزیسیون از آتش بس برای خرید موشک های ضد هواپیما از بازار سیاه جهانی بهره برد

امداد گران و ساکنان در حال بیرون بردن یک زن زخمی در بمباران نیروهای اسد بر منطقه حیدریه شمال حلب – عکس از خبرگزاری فرانسه

امداد گران و ساکنان در حال بیرون بردن یک زن زخمی در بمباران نیروهای اسد بر منطقه حیدریه شمال حلب – عکس از خبرگزاری فرانسه

وائل الحلقی نخست وزیر سوریه روز گذشته از آمادگی برای آغاز عمیات گسترده نظامی در حومه جنوبی حلب خبر داد. وی در برابر قانونگذاران روسی که به دمشق سفر کرده اند افزود این آمادگی توسط ارتش نظامی سوریه به علاوه نیروی هوایی روسیه انجام می شود.

تصریحات رژیم بشار اسد در خصوص آمادگی برای عملیات حلب در حالی عنوان می شود که اپوزیسیون سوریه و برخی حامیان رژیم تأکید کردند نیروی هوایی روسیه از روز شنبه هفته گذشته در عملیات نظامی در حومه جنوبی حلب شرکت کرده است.

رامی عبد الرحمن مدیر دیده بان حقوق بشر سوریه نیز به نوبه خود به «الشرق الأوسط» گفت نظام و متحدان ایرانی آن خود را برای یک نبرد نظامی آماده می کنند. وی اشاره کرد: «این منطقه شاهد شدیدترین درگیری ها است که با بمباران گسترده مناطق پیشروی نیروهای مخالف و متحدان آن ها توسط جنگنده های روسیه انجام می شود».

از سوی دیگر منابعی از اپوزیسیون سوریه به «الشرق الأوسط» گفتند گروه های مسلح از روزهای آتش بس در راستای افزایش سلاح و مهمات به طور بی سابقه ای استفاده کردند. آن ها فاش کردند که در حال حاضر مبارزان موشک های حرارتی قابل حمل بر روی شانه، ساخت چین در اختیار دارند. منابع گفتند تعداد این موشک ها بیش از ۲۰ فروند است که مبارزان «احرار الشام» آن ها را از بازار سیاه جهانی به دست آوردند و قیمت هر کدام از آن ها نزدیک به ۲۵ هزار دلار است.

اما در زمینه سیاسی، استفان دی میستورا فرستاده سازمان ملل به سوریه در چارپوب آمادگی برای مذاکرات ژنو که قرار است پس فردا چهارشنبه از سر گرفته شود، بعد از ظهر روز گذشته، از امان پایتخت اردن وارد دمشق شد.

از سوی دیگر منذر ماخوس سخنگوی کمیسیون عالی مذاکره کننده (اپوزیسیون سوریه) به «الشرق الأوسط» گفت: «ما به دور بعدی مذاکرات خوشبین نیستیم». وی افزود: «یک نکته در دستور کار قرار دارد، و آن هم دولت انتقالی و تشکیل هیئت دولتی با اختیارات کامل است».