لندن: عبداللطیف جابر

پیش نویس ۶۰۰ صفحه‌ای که به دقیق‌ترین جزئیات خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا (بریکست) می‌پردازد، با هدف تعیین چارچوب رابطه بین لندن و بروکسل در مرحله انتقالی از ۲۹ مارس ۲۰۱۹ تا جدایی نهایی، تنظیم شده است. اما ۲۴ ساعت پس از بحث و بررسی آن توسط دولت محافظه‌کار ترزا می که تا آخرین ساعت‌های شب چهارشنبه و تا صبح روز بعد در پارلمان به طول انجامید، آثار آن بر پیکره انگلیس ظاهر شده است.

صبح روز گذشته، پیش از جلسه طوفانی در پارلمان با مخالفان از حزب کارگر، سیل استعفا از دولت به راه افتاد و پس از آن تهدیدات اعضای حزب محافظه‌کار حاکم در خصوص برداشتن رأی اعتماد از ترزا می نیز جنجالی در کشور به راه انداخته است.

یکی از روزنامه‌ها این وضعیت را این چنین توصیف می‌کند: از هم گسیختگی دولتی… اختلافات درون حزبی… اختلافات‌ نظر در میان مردم. مایکل روت وزیر امور اروپایی آلمان نیز خروج انگلیس از اتحادیه اروپا را یک تراژدی توصیف کرد و گفت: «حتی ویلیام شکسپیر نویسنده مشهور انگلیسی نیز قادر به نوشتن آن نیست».

روت در یک توئیت نوشت: «ما به هیچ وجه خواستار خروج انگلیس از اتحادیه اروپا نیستیم، این موقعیت اسف‌بار به ضرر طرفین خواهد بود».

پس از استعفای دومینیک راب، وزیر بریکست ارزش پوند انگلیس به میزان یک درصد کاهش یافت.

به نظر می‌رسد اوضاع با استعفای راب پیچیده تر شده است. او در صفحه تویتر خود چنین نوشت: «هیچ سنخیتی بین شرایط توافقنامه با وعده‌هایی که در بیانیه حزب برای مردم کشور اتخاذ کرده بودیم، وجود ندارد… دولت به وزیری برای بریکست نیاز دارد که بتواند با اطمینان و ایمان از آن دفاع کند، لذا من باید استعفا دهم».

روزنامه «تایمز» روز پنج‌شنبه نوشت: «ترزا می با بحث‌های داغ خود به مدت ۵ ساعت توانست کابینه خود را برای تصویب تفاهم‌نامه خروج از اتحادیه قانع کند. او با عقل و قلب خود به این اطمینان رسیده که این توافق در راستای منافع ملی است».

جرمی کوربن، رهبر حزب کارگر مخالف که خواستار انتخابات زودهنگام است، پروسه مذاکرات را شرم‌آور خواند و گفت: «این دولت دو سال از وقت خود را صرف مذاکراتی کرده است که توافق و تفاهم‌نامه بدی را برای کشور رقم خواهد زد. امیدوارم موقعیت و رهبری می خدشه‌دار شود و رأی اعتماد از حزب حاکم گرفته شود، تا دولت وادار به برگزاری انتخابات مجدد شود».

پیتر بون، یکی از نمایندگان محافظه‌کار پارلمان و از طرفداران برجسته بریکست، ضمن انتقاد از می خطاب به وی گفت: «تو به آنچه طرفداران بریکست به آن رأی دادند احترام نمی‌گذاری، امروز رأی بسیاری از نمایندگان محافظه‌کار و میلیون‌ها رأی مردم را از دست خواهی داد».

در صورت عدم وجود توافق برای انتقال، پس از ۲۹ مارس، قوانین اتحادیه اروپا در انگلیس قابل اجرا نخواهد بود و این همان امری است که منجر به هرج و مرج و مشکلات اقتصادی فراوان برای دو طرف خواهد شد.