نهاد المشنوق : رویدادهای جاری در لبنان به دلیل آغاز زودهنگام کارزار انتخابات ریاست جمهوری است

بیروت : ثائر عباس

نهاد المشنوق وزیر کشور لبنان گفت اتهامات دولت یمن به «حزب الله» درست است. او یادآور شد « با توجه به تحولات بین المللی دیگر جایز نیست حزب الله به عنوان مجری سیاست های ایران در منطقه نقش آفرینی کند اما در عین حال صدور قطعنامه بین المللی علیه «حزب الله» را دور از ذهن خواند.»

المشنوق در گفتگو با «الشرق الاوسط» افزود «در واقع، سیاست ایران، هیچ گاه در راستای برقراری ثبات در کشورها نبوده بلکه حکومت ایران همواره بخشی از مشکلات یا مشکل آفرین بوده است. «حزب الله» هم از این رویکرد پیروی می کند، البته به جز در لبنان که برای این گروه یک پایگاه لجستیکی به شمار می رود. «حزب الله» حاضر نیست این پایگاه را نابود کند».

المشنوق «سفر سیاسی» خود به سعودی را «مثبت» ارزیابی کرد و گفت «دیدگاه سعودی درباره دخالت های ایران و فعالیت های «حزب الله» به ویژه در کشورهای عربی تغییر نکرده است اما سعودی اکنون از ابزار متفاوتی برای رویارویی استفاده می کند. همکاری دولت سعودی با مقام های رسمی لبنان همچنان ادامه دارد. سعودی در عرصه حضور دارد و نقش طبیعی خود را از طریق توافق ها و قراردادهای منطقی در راستای تامین منافع دو کشور چه در بخش اقتصادی و یا تجاری ایفا می کند».

المشنوق گفت سفرش به سعودی با اهداف سیاسی انجام گرفته و موفق بوده است. او ضمن ستایش از دیدگاه سعودی درباره لبنان گفت «سعودی با دولت لبنان همکاری می کند.» او از گشایش در روابط دو جانبه بعد از تشکیل کابینه جدید خبر داد.

المشنوق افزود «فرآیند تشکیل کابینه جدید را نباید با عدد و رقم سنجید. مشکل اصلی که منجر به تاخیر در تشکیل کابینه شده همان کارزار زود هنگام انتخابات ریاست جمهوری است. کشور بر اثر آمال و آرزوهای دست یابی به میراث سیاسی و رسیدن به پست ریاست جمهوری گرفتار ناآرامی شده است. »

متن گفتگو را در زیر می خوانید:

-سفر اخیر خود به سعودی را چطور ارزیابی می کنید؟

من از استقبال گرم آنها قدردانی و تشکر می کنم. من به عنوان وزیر در دولت موقت مشغول به کار بودم و در دولت بعدی وزیر نخواهم بودم. این در واقع یک نوع قدردانی بود که ارزش معنوی داشت. این سفر بیشتر به همین خاطر انجام شد نه تبادل اطلاعات امنیتی. ما درباره مسائل سیاسی و کل منطقه گفتگو کردیم و بحث تنها به لبنان محدود نبود. ما درباره سوریه و عراق و به طور خاص لبنان مذاکره کردیم.

فضای حاکم در سعودی فضای تغییر فراگیر در همه زمینه ها است. سعودی صحنه تحولات بزرگی است که نتایج آن در آینده مشخص می شود اما برداشت اولیه این است که تحولات سازنده و پرباری در راه است.

سعودی در زمینه مذهبی و اقتصادی و سیاسی رهبری منطقه را به دست گرفته است. همانطور که همواره عرض کردم و این بار هم تکرار می کنم توازن در منطقه در پرتو افزایش نفوذ ایران تنها با ائتلاف تمام قد بین سعودی و مصر برقرار می شود. هر کدام از دو کشور از ویژگی های خاص و نقاط مشترک فراوانی برخوردارند. کشور امارات هم به عنوان یک دولت منسجم از لحاظ نظامی و امنیتی وارد خط شده است.

چشم انداز روابط لبنان و سعودی را چگونه ارزیابی می کنید؟

سعودی به سیاست لبنان در چند مورد ایراد داشته است. نخست: بی طرفی در محافل بین المللی و عربی. دوم: گروهی در لبنان بر خلاف تامین ثبات و ایجاد ناامنی در سعودی و برخی کشورهای عربی فعالیت می کند. سعودی به دخالت های ایران و فعالیت های «حزب الله» در کشورهای عربی اعتراض دارد و این دیدگاه تغییر نکرده است. اما رویکرد سعودی برای مقابله با فعالیت های «حزب الله» تغییر کرده است. حکومت سعودی به همکاری با مقام های رسمی لبنان ادامه می دهد و در عرصه توافق های دو طرفه که به مصلحت دو کشور است حضور دارد.

من به شخصه معتقدم که بعد از اتفاقاتی که به دنبال به اصطلاح سیاست «بی طرفی» لبنان و حمله به سعودی اتفاق افتاد باید در موضوع بی طرفی بازنگری صورت گیرد. باید دید که مرز و قوانین این بی طرفی کجاست چرا که گروه های سیاسی در راستای تامین منافع خود از آن بهره برداری می کنند. سیستم لبنان لیبرال است و سقف آزادی در این کشور بلند است اما این ویژگی نباید بهانه ای برای اقدامات و عملکرد و اظهاراتی باشد که روابط لبنان و کشورهای عربی را دچار تنش می کند.

شکایت محقانه یمن

وزارت خارجه یمن در نامه به حکومت لبنان از دخالت های «حزب الله» در یمن شکایت کرده است. آیا این شکایت به نظر شما درست است؟

این تحول تازه ای است. اما همه می دانند که درست است. دولت یمن پیشتر اطلاعاتی درباره شهروندان لبنانی در یمن منتشر کرد. این افراد به عناوین گوناگونی مثل مستشار یا پیکارجو یا متخصص مونتاژ و تولید موشک در یمن فعالیت می کنند. البته این چیز تازه ای نیست و همه از آن باخبریم. به نظرم، موضع گیری یمن طبیعی است چرا که اصلا درست نیست که به دنبال تحولات بین المللی ، حزب الله مجری سیاست های ایران در منطقه باشد و قطعنامه بین المللی علیه این گروه صادر نشود. چرا «حزب الله» مثلا در نیجریه حضور دارد؟ چرا این گروه در نیجریه به آموزش نیرو و ساخت انبار مهمات مشغول است؟ ۱۰ هزار یونیفرم نظامی که توسط دولت کویت مصادره شد با چه هدفی به کار رفته است؟ آیا می خواهند با آنها به برقراری ثبات کمک کنند؟ حالا وضع به جایی رسیده که همه مردم به تداوم این سیاست اعتراض دارند. موضع حکومت یمن بیانگر این است که حزب الله در حال تنش آفرینی در روابط بین لبنان و کشورهای عربی است و اصلا برای عرب ها دردسرساز شده است.

آیا اینکه ایران برای انتقام از فشارهای گسترده بین المللی علیه خود مثلا در جایی مثل لبنان تنش آفرینی کند مایه نگرانی تان نیست؟

حالا فرض را بر این بگذاریم که چنین چیزی اتفاق افتاد. خب، بعدش چه می شود. نخستین اقدام نظامی ایران به مثابه آخرین اقدام است چرا که با این کار همه هوادارانش در منطقه و همه به اصطلاح «متحدانش» را از دست می دهد. ایرانی ها به خوبی معادله بین المللی را درک کرده اند. اقدام مستقیم نظامی در منطقه اولین و آخرین اقدام خواهد بود. دیگر جایی برای گفتگو نمانده است. آمریکایی ها و روس ها دغدغه امنیت اسرائیل را دارند. به نظرم، ایرانی ها در مذاکره مهارت فراوانی دارند. آنها در صورت لزوم هم «کنار می کشند» چرا که چاره دیگری ندارند. از سال ۲۰۰۶ تا کنون یک گلوله از مرزهای لبنان شلیک نشده و این همان عمل به قطعنامه های بین المللی است. اصلا آنها می دانند که این مساله در محدوده قدرت و توان حزب الله و ایران نمی گنجد.

مثلا در مورد مساله حزب الله باید گفت که نمی توان این مشکل را بدون توافق منطقه ای و محلی حل کرد. مقصود در اینجا از بین بردن جنبه نظامی حزب الله و نه از میان بردن کل این گروه است. مشکل تنها حضور نظامی و افزایش نفوذ نظامی و دخالت های نظامی حزب الله در سوریه و یمن و جبهه های درگیری و ناآرامی است. رویکرد ایران در کشورهای دیگر هیچ گاه در راستای برقراری ثبات و امنیت نبوده است.