وقف اهل سنت: این فتواها ما را به تنفر، تحریک، فتنه و حذف دیگران بازمی‌گرداند

بغداد: حمزه مصطفی

شیخ مهدی الصمیدعی یکی ار روحانیون سرشناس که به عنوان مفتی اهل سنت عراق نیز شناخته می‌شود، با صدور فتوایی در خصوص تحریم مشارکت مسلمانان در جشن کریسمس و میلاد حضرت مسیح خشم مسیحیان و بسیاری از محافل اسلامی عراق از جمله دیوان وقف اهل سنت را برانگیخت.
به گزارش الشرق الاوسط، الصمیدعی در نماز جمعه گذشته ضمن اعتراض شدید به شرکت مسلمانان در جشن‌های مسیحیان گفت: «این امر به مثابه پیروزی یهودیان و مسیحیان است و مشارکت در جشن‌های سال نو میلادی و تهنیت گفتن به این مناسبت برای مسلمانان جایز نیست».
لوئیس رافائل ساکو رئیس کلیسای کلدانی عراق و رئیس شورای کلیساهای کاتولیک خاورمیانه در واکنش به این فتوای الصمیدعی گفت: «کسی که چنین فتوایی صادر می‌کند، انسانی ناقص و شخصیتی نامتکامل دارد. آنچه دربارهٔ علمای ادیان شناخته شده‌است، این است که از هر دینی که باشند مردم را به برادری، بخشش و محبت دعوت می‌کنند و نه تفرقه و فتنه. از دولت عراق می‌خواهم ضمن پیگیری سخنان این چنینی با مروجان آن برخورد کرده و آنها را محاکمه کند، به‌ویژه اگر این سخنان از طریق منابع رسمی منتشر شود».
علمای اهل سنت عراق به ویژه پس از لغو سمت مفتی کشور در سال ۲۰۰۳ هنوز بر این سمت اختلاف نظر دارند.
گفتنی است قاسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران ایران یک ماه پیش ضمن بازدید از مسجد جامع ام الطبول که پایگاه و مقر اصلی الصمیدعی به‌شمار می‌رود، با وی دیدار کرد. گفتنی است این اولین دیدار علنی سلیمانی با یکی از شخصیت‌های دینی یا سیاسی است.
در همین راستا شیخ عبداللطیف الهمیم رئیس دیوان وقف اهل سنت در گفتگو با «الشرق الاوسط» گفت: «این اظهارات غیرمعقول، غیرمقبول و خارج از عرف است و نشانگر دیدگاه دیوان وقف اهل سنت برای تقویت وحدت ملی نیست. برادران مسیحی ما و حضور تاریخی آنها در سرزمین رافدین از زمان اجداد کلدانی و آشوری آنها امری ثابت شده‌است».
وی در ادامه افزود: «این سخنان بی‌پروا و غیرموزون ما را به تنفر، تحریک فتنه و رد دیگران بازمی‌گرداند و خلاف همزیستی مردم عراق از هر ملیت، دین و فرقه است».
شیخ خالد الملا رئیس جمعیت علمای عراق نیز در واکنش به فتوای الصمیدعی گفت: «شرکت مسلمانان در جشن‌ها و اعیاد مسیحیان روابط بین آنها را تقویت کرده و در راستای وحدت ملی است».