وزارت کشور: در برقراری امنیت کوتاهی نمی کنیم

خارطوم – الشرق الاوسط

عمر البشیر رییس جمهور سودان گفت که تنها از طریق انتخابات از قدرت کناره گیری می کند و شبکه های اجتماعی نمی توانند او را سرنگون کنند.
البشیر در جمع چند صد نفری هوادارانش در شهر کسلا (شرق) با تمسخر استفاده مخالفانش از شبکه های اجتماعی برای تنظیم تجمعات اعتراضی و ضد حکومتی گفت «رییس جمهور با واتس آپ و فیس بوک تغییر نمی کند. تغییر تنها توسط مردم سودان در انتخابات ۲۰۲۰ امکان پذیر است».
او افزود «باید رضایت مردم به ویژه جوانان را کسب کرد. آنها مورد توجه ما هستند. ما می خواهیم با آنها پای میز گفتگو بنشینیم. این وظیفه همه مسئولان حکومتی است».
همزمان با اظهارات البشیر هزاران نفر در پاسخ به فراخوان «اتحادیه های صنفی سودان» در شهرهای گوناگون به خیابان ها ریختند.

ماموران امنیتی به طرف معترضان گاز اشک آور پرتاب کرده و برخی خیابان های اصلی در خارطوم را بستند. گزارش ها حاکی از کاهش حضور امنیتی و خودروهای پلیس در روز پنجشنبه (۳۱ ژانویه) نسبت به روزهای دیگر بود. مقام های امنیتی در این باره توضیحی ندادند.
اتحادیه های صنفی سودان در صفحه فیس بوک خود گفت «تظاهرات گسترده ضد حکومتی روز پنجشنبه در بیش از ۱۷ منطقه و شهر و روستا برگزار شد.
ویدیوها و تصاویر منتشر شده در شبکه های اجتماعی از فعالیت «داوطلبانه» معترضان خبر می دهد. هیثم مصطفی بازیکن تیم الهلال و معروف ترین فوتبالیست سودان در یکی از این ویدیوها یک راهپیمایی در منطقه بری در شرق خارطوم را هدایت می کند.
کاربران شبکه های اجتماعی با ریشخند و شادمانی خبر مربوط به تظاهرات گسترده در منطقه حجر العسل در شمال کشور را منتشر کردند. این منطقه به عنوان پایگاه هواداران نظام و شمار فراوانی از افسران اطلاعاتی شناخته می شود.
از سوی دیگر، ناظم سراج فعال مدنی روز پنجشنبه بازداشت شد. او بر درمان معترضانی که در راهپیمایی ها زخمی می شدند نظارت می کرد و موفق به درمان رایگان همه مجروحان شد. او در گفتگو با رسانه ها آمار دقیق کشته شدگان و زخمی ها را اعلام می کرد. اتحادیه های صنفی سودان مسئولیت تنظیم و تعیین زمان و مکان تظاهرات را به عهده دارد.
وزارت کشور سودان گفت که در برقراری امنیت و ثبات در کشور کوتاه نمی آید. موسی محمد علی مادبو وزیر مشاور در وزارت کشور سودان افزود «آزادی همه بازداشت شدگان بیانگر حسن نیت حکومت است».
حکومت سودان می گوید که بیش از ۱۶۰ نفر از معترضان آزاد شده اند. سودان در نه ماه گذشته عرصه تظاهرات گسترده به دلیل وضعیت بد اقتصادی است.