منابع کرد: اوباما از بارزانی خواست به عبادی فرصت دهد

ویکتور اوربان نخست وزیر مجارستان به هنگام استقبال از مسعود بارزانی رئیس منطقه کردستان در بوداپست (عکس از خبرگزاری فرانسه)

ویکتور اوربان نخست وزیر مجارستان به هنگام استقبال از مسعود بارزانی رئیس منطقه کردستان در بوداپست (عکس از خبرگزاری فرانسه)

خالد العبیدی وزیر دفاع عراق پس از آنکه امید داشت حمایت آیت الله علی سیستانی مرجع شیعه را در اصلاحاتی که در وزارت خود انجام می دهد به دست آورد، روز گذشته از نجف دست خالی بازگشت.

و با وجود این که سه نفر از مراجع نجف، یعنی محمد سعید الحکیم و محمد اسحاق الفیاض و بشیر النجفی، العبیدی را به حضور پذیرفتند اما سیستانی وی را به حضور نپذیرفت. عبد الحسن ساعدی، یکی از اساتید حوزه علمیه نجف عدم ملاقات سیستانی با العبیدی را «پیام روشنی از عدم رضایت وی دانست». العبیدی که از اهالی موصل است با حمله ای از داخل و خارج از وزارت مواجه است.

از سوی دیگر، شبکه رسانه ای «روداو»، که از دایره تصمیم گیری در منطقه کردستان نزدیک است، به نقل از یکی از حاضران در نشست هفته گذشته بین مسعود بارزانی رئیس منطقه کردستان و باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا گفت که رهبر کرد گفته بود: «دولت مستقل اعلام می کنیم»، اوباما به او پاسخ داده بود: «من آرزوهای مردم کرد را به خوبی درک می کنم، اما به حیدر العبادی نخست وزیر عراق فرصت دهید». بنا به گفته این منبع، پاسخ بارزانی این بود: «این آخرین فرصتی خواهد بود که به عراق می دهیم».