نهنگ های فساد به قانون اساسی پناه می برند … با وجود لغو ۱۱ پست وزارتی مردم نا امید هستند

اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور ایران به هنگام استقبال از نوری المالکی معاون برکنار شده رئیس جمهور عراق در تهران – عکس از خبرگزاری مهر

اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور ایران به هنگام استقبال از نوری المالکی معاون برکنار شده رئیس جمهور عراق در تهران – عکس از خبرگزاری مهر

همان گونه که انتظار می رفت، روز گذشته تأکید شد که نوری المالکی، معاون برکنار شده رئیس جمهور و نخست وزیر سابق عراق، در صدر لیست ۱۸ نفره ای است که به سقوط شهر موصل به دست سازمان داعش در ماه ژوئن (خرداد ماه) سال گذشته متهم هستند.

این لیست علاوه بر مالکی، سعدون الدلیمی وزیر سابق دفاع، سرلشکر بابکر زیباری رئیس سابق ستاد ارتش، سرلشکر علی غیدان فرمانده سابق نیروی زمینی، و اثیل النجیفی فرماندار برکنار شده نینوا را شامل می شود. سلیم الجبوری، رئیس پارلمان عراق تأکید کرد: «قوه قضائیه از کسانی که در این کار دست داشتند انتقام خواهد گرفت».

از سوی دیگر، و با وجود گذشت دو هفته از اعلام بسته اصلاحاتی از سوی حیدر عبادی نخست وزیر عراق، و با وجود اعلام روز گذشته وی مبنی بر لغو ۱۱ پست وزارتی، اما تا کنون هیچ نتیجه ملموسی به دست نیامده است، در حالی که کسانی که به «نهنگ ها» یا «مافیای فساد» نامیده می شوند، برای جلوگیری از این اصلاحات به قانون اساسی پناه می برند. یکی از سازماندهندگان تظاهرات هشدار داد که اگر عبادی اقدامات خود را به اجرا نگذارد، و یا در صورتی که از سنگر حزبی و جناحی بیرون نیاید، خود نیز یکی از اهداف خواهد بود».