استقرار گسترده حوثی ها در الحدیده… هادی به سوی قطر

عناصر مقاومت مردمی سوار بر یک خودرو پس از درگیریهای سنگین با حوثی ها و بیرون راندن شبه نظامیان شورشی از استان در حالی که دست خود را به نشانه  پیروزی بلند کرده اند – عکس از خبرگزاری فرانسه

عناصر مقاومت مردمی سوار بر یک خودرو پس از درگیریهای سنگین با حوثی ها و بیرون راندن شبه نظامیان شورشی از استان در حالی که دست خود را به نشانه پیروزی بلند کرده اند – عکس از خبرگزاری فرانسه

در چارچوب تدارکات جاری برای آزاد سازی صنعا از چنگال شبه نظامیان شورشی حوثی و متحد آن ها علی عبد الله صالح رئیس جمهور سابق یمن، منابع آگاه برای «الشرق الأوسط» فاش کردند که تعدادی از فرماندهان نظامی یمن، در حال آموزش دیدن در یکی از کشورهای همسایه هستند که سناریوی نبرد آزاد سازی پایتخت را شبیه سازی می کنند.

منابع گفتند: «این فرماندهان در حال آموزش برای ساختار نبرد آزاد سازی در یک پایگاه نظامی در یکی از کشورهای همسایه هستند، و این دستگاهی که در شبیه سازی و آموزش استفاده می شود، یشرفته ترین نوع در جهان است و به طور ویژه برای نبرد آزاد سازی صنعا آورده شده است و در نوع کار شبیه دستگاه شبیه ساز پرواز است، با این حال، نبرد زمینی و هوایی در آن با هم گنجانیده شده اند». منابع افزودند: «این دستگاه تصویر پانورامایی بزرگی از شهر صنعا را درون یک سالن بزرگ که برای این دوره های پیشرفته آموزش تدارک دیده شده است به نمایش می گذارد، و این کار با حضور کارشناسان نظامی از برخی کشورهای غربی انجام می شود». این آموزش همچنین شامل نبرد در روز و شب و نبرد در هوای بارانی و جنگ شهری و جنگ با باندها است.

در همین راستا، «الشرق الأوسط» از برخی منابع اطلاع یافت که تعدادی از فرماندهان امنیتی در وزارت کشور و دستگاه های امنیت ملی و امنیت سیاسی (اطلاعات) در حال آموزش طرح «صنعا پس از آزاد سازی» هستند. این منابع افزودند که این طرح با نظارت کارشناسانی از کشورهای خلیج و ایالات متحده و بریتانیا و فرانسه و استرالیا انجام می شود.

از سوی دیگر، محیط پیرامون قصر ریاست جمهوری در شهر تعز شاهد درگیری های سنگینی بین مقاومت مردمی، که کنتزل اکثر نقاط شهر را به دست دارند، با شورشیان بود. نیروهای مقاومت موفق شدند کنترل اردوگاه تشریفات، که شامل گردان نیروهای ویژه است، و قلعه قاهره در کوهستان استراتژیک صبر، و مقر امنیت سیاسی را که تک تیر اندازان شبه نظامیان در آن مستقر بودند را به دست گیرند. علاوه بر این آن ها کنترل محله المرور و خیابان الاربعین و الجهیم و مرکز الدمغه و همچنین کنترل منزل علی عبد الله صالح رئیس جمهور سابق را به دست گیرند.

اما در حدیده، جنگنده های ائتلاف عربی به رهبری عربستان سعودی، حملاتی را بر علیه تعدادی از مقرهای نظامی متعلق به شورشیان در شهر ساحلی الحدیده، در غرب یمن، انجام دادند، که از آن جمله مقر اصلی شبه نظامیان حوثی در باشگاه افسران است. در مقابل، حوثی ها، از ترس عملیات فرود هوایی توسط نیروهای ائتلاف، در مناطق مختلف به ویژه مناطق ساحلی به طور گسترده ای مستقر شدند.

همزمان، منابع آگاه گفتند که عبد ربه منصور هادی رئیس جمهور یمن، فردا سفری رسمی به دوحه انجام خواهد داد و با شیخ تمیم بن حمد آل ثانی حاکم قطر دیدار خواهد کرد. دو طرف تکمیل روند بازگرداندن مشروعیت به یمن را مورد بررسی قرار خواهند داد.