وزیر خارجه عربستان سعودی: در مورد مسائل منطقه ای به توافق کامل عربستانی – آمریکایی رسیدیم

عادل بن احمد الجبیر وزیر خارجه عربستان سعودی

عادل بن احمد الجبیر وزیر خارجه عربستان سعودی

عادل بن احمد الجبیر وزیر خارجه عربستان سعودی گفت: «دیدگاه مشترکی بین عربستان و ایالات متحده درباره قضایای منطقه ای وجود دارد».

الجبیر پس از نشست «کمپ دیوید»، در مصاحبه ای طولانی با «الشرق الأوسط» فاش کرد که مذاکرات روشن و مستقیمی بین عربستان سعودی و آمریکا درباره چگونگی مقابله با تهدیدهای ایران و همچنین مقابله با خطر گروههای تروریستی و «داعش» صورت گرفت.

الجبیر، این نشست مشترک را که دو روز پیش در تفریحگاه کمپ یوید در ایالات مریلاند آمریکا به کار خود پایان داد، به نشستی تاریخی و بی سابقه توصیف کرد و گفت: «این یک نشست بی سابقه و تاریخی بود، و در آن به چگونگی افزایش و بهبود روابط استراتژیک امنیتی و نظامی بین کشورهای عضو شورای همکاری خلیج و ایالات متحده پرداختیم، و سه چارچوب اساسی را مورد بررسی قرار دادیم؛ اولین مورد گسترش همکاری نظامی، دومین مورد مقابله با تروریسم و سومین مورد از این توافق، چگونگی برخورد با چالش ها و در رأس آن ها دخالت های ایران در امور منطقه بود».

در خصوص افزایش همکاری اطلاعاتی نیز بنا به گفته الجبیر، جلوگیری از پیوستن مبارزان خارجی به سازمان افراطی «داعش» بر سر میز مذاکرات بود.

بر خلاف شایعات روز های گذشته مبنی بر ارائه درخواست های معین ، الجبیر تأکید کرد که کشورهای شورای همکاری خلیج، در طی نشست، بجز آنچه به تسلیحات پیشرفته متعلق است درخواست های مشخصی را ارائه ندادند. وی افزود: «هیچ کدام از کشورهای عضو شورای همکاری خلیج، درخواست های ویژه ای را ارائه ندادند، و ایالات متحده نیز درخواست ویژه ای از ما نداشت، «کمپ دیوید» در حقیقت نشستی برای رایزنی درباره آینده روابط خلیجی آمریکایی، در همه زمینه های اقتصادی، اجتماعی، سیاسی، امنیتی و نظامی بود و در طی نشست علاقمندی دو طرف به گسترش روابط کاملاً واضح بود، همچنین چگونگی ایجاد جهشی در روابط استراتژیک مورد بررسی قرار گرفت تا به طور مثال به سطحی مشابه روابط استراتژیک ایالات متحده با ائتلاف ناتو برسد.