بغداد بمباران های آنکارا را محکوم می کند… فرستاده ترکیه به بارزانی اطمینان خاطر می دهد

یک هواپیمای باربری نظامی در حال فرود آمدن در پایگاه اینجرلیک در جنوب ترکیه – عکس از آسوشیتد پرس

یک هواپیمای باربری نظامی در حال فرود آمدن در پایگاه اینجرلیک در جنوب ترکیه – عکس از آسوشیتد پرس

ترکیه روز گذشته به طور رسمی پایگاه هوایی اینجرلیک خود را در اختیار ایالات متحده و متحدان آن قرار داد. تانگو بیلیچ سخنگوی وزارت خارجه ترکیه گفت: «این توافق تنها مختص نبرد با سازمان داعش است و شامل فراهم کردن پوشش هوایی برای مبارزان کرد در شمال سوریه نمی باشد». وی تأکید کرد که نیروهای ائتلاف بین المللی می توانند هر لحظه از پایگاه هوایی اینجرلیک استفاده کنند.

یک مقام مسؤل در دفتر نخست وزیر ترکیه به نوبه خود به «الشرق الأوسط» گفت: «توافق با ایالات متحده برای استفاده از پایگاه اینجرلیک، یک طرح کلی را تأیید می کند». وی همچنین از بررسی جزئیاتی بین فرماندهان نظامی دو طرف و سپس ارائه آن به فرماندهی سیاسی، سخن گفت.

در همین راستا، روز گذشته دولت ترکیه فریدون سینرلی، معاون وزیر خارجه این کشور را به اربیل فرستاد. سینرلی با مسعود بارزانی رئیس منطقه کردستان دیدار کرد تا درباره حملاتی که آنکارا بر ضد حزب ممنوع کارگران کردستان ترکیه، در شمال عراق، انجام می دهد، به او اطمینان خاطر دهد. بنا به بیانیه ریاست منطقه کردستان، مسؤل ترک تأکید کرد که اهداف ترکیه برای از بین بردن سازمان داعش است و تماس های ترکیه با حکومت منطقه کردستان درباره مشکلات موجود بین نیروهای ترکیه و «پ ک ک» ادامه خواهد یافت و میدان برای موفقیت روند سیاسی بر پایه دموکراسی و به دور از منطق اسلحه، به روی همه باز است.

از سوی دیگر دولت عراق، حملات ترکیه در شمال عراق را محکوم کرد و آن را «تشدید جدی و خطرناک و تجاوز به حاکمیت عراق» توصیف کرد.

از سوی دیگر، دلیل آمد، عضو روابط خارجه سازمان جامعه دموکرات کردستان، که حزب کارگران کردستان را در بر دارد، به نوبه خود به «الشرق الأوسط» گفت: «حزب تا کنون جنگ خود را بر ضد ترکیه آغاز نکرده است، و پاسخ ما به حملات آن همچنان محدود بوده است، و اگر جنگ را آغاز کنیم، آگاه باشید که آتش گسترده ای در ترکیه شعله ور خواهد شد».