یاسین به «الشرق الأوسط»: فرستاده سازمان ملل در صنعا بر اجرای آتش بس نظارت دارد * جنجال درباره مسئله جنوب در آماده سازی نشست ریاض

اسماعیل ولد شیخ احمد فرستاده سازمان ملل به هنگام ورود به فرودگاه بین المللی صنعا (عکس از آژانس عکس خبری اروپا)

اسماعیل ولد شیخ احمد فرستاده سازمان ملل به هنگام ورود به فرودگاه بین المللی صنعا (عکس از آژانس عکس خبری اروپا)

یمن بعد از ظهر روز گذشته وارد مرحله آتش بسی شد که عربستان سعودی پیشتر اعلام کرده بود. این آتش بس ۵ روزه که قابل تمدید نیز خواهد بود برای اجازه دادن به امداد رسانی و ارسال کمک به مردم یمن صورت می گیرد.

چند ساعت پیش از آغاز آتش بس، اسماعیل ولد الشیخ احمد فرستاده موریتانیایی جدید سازمان ملل به یمن، وارد صنعا شد. دکتر ریاض یاسین وزیر خارجه یمن به «الشرق الأوسط» گفت: «سفر فرستاده سازمان ملل برای اطلاع یافتن از میزان پایبندی شبه نظامیان حوثی به مسئله اجرای آتش بس صورت می گیرد».

در همین چارچوب، وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون)، درباره هر گونه «بازی خطرناکی» که به آتش بس لطمه بزند به ایران هشدار داد، و از تهران خواست کمک های خود برای مردم یمن را از طریق مرکز امداد سازمان ملل در جیبوتی ارسال کند. این درخواست آمریکا در پی اقدام تهران به ارسال یک کشتی حاوی کمک به سوی یمن صورت گرفت. ایران تأکید کرد که این کشتی با حمایت ناوهای جنگی ایران حرکت خواهد کرد.

در همین راستا، و تنها ۴ روز مانده به آغاز نشست گفتگوهای یمن که قرار است در ریاض پایتخت عربستان سعودی برگزار شود، جنجالی در خصوص مسئله جنوب به راه افتاد. یکی از مسؤلان یمن به «الشرق الأوسط» تأکید کرد که جنوبی ها هیچ نشستی را که راه حل هایی برای مسئله جنوب ارائه ندهد نخواهند پذیرفت.