القاعده مسئولیت انفجار در محل زندگی سفیر ایران در یمن را به عهده گرفت - رویترز

القاعده مسئولیت انفجار در محل زندگی سفیر ایران در یمن را به عهده گرفت – رویترز

شاخه القاعده در یمن مسئولیت انفجار دیروز در برابر اقامتگاه سفیر ایران در صنعا، پایتخت یمن، را به عهده گرفت. انفجار یک خودروی حامل مواد منفجره دیروز چهارشنبه، ۱۲ آذرماه، در محل زندگی سفیر ایران در صنعا، پایتخت یمن، دست‌کم یک کشته بر جای گذاشته بود.

گزارش های رسانه درباره کشته شدن یک تن در این حادثه در حالی منتشر می شود که خبرگزاری رویترز تعداد قربانیان این حادثه را سه تن و از نگهبانان ایرانی و یمنی گزارش کرده است.

بر اساس گزارش خبرگزاری فرانسه، القاعده با انتشار یک پیام در توییتر مسئولیت این انفجار را بر عهده گرفته است.

هنگام انفجار سفیر ایران در این محل حضور نداشته است. به گفته مرضیه افخم، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، حسین نیک‌نام، سفیر جدید ایران در یمن، حدود یک هفته پیش به صنعا رفته است. سخنگوی وزارت خارجه گفته است: «به دلیل شرایط روابط با یمن و مسایل اداری» اعزام سفیر جدید به طول انجامید هر چند ابراز امیدواری کرده که فعالیت نیک‌نام به بهبود روابط دو کشور منجر شود.

در اثر این انفجار، به ساختمان اقامتگاه سفیر آسیب جدی رسیده و به گفته رادیو ایران، بخشی از این ساختمان در اثر شدت انفجار فرو ریخته است. مقیاس این انفجار مهیب که در محله دیپلمات‌نشین و بسیار حفاظت‌شده صنعا رخ داده آن قدر بزرگ بود که باعث ایجاد یک حفره بزرگ در دیوار محل زندگی سفیر ایران شد.

افخم دیروز در کنفرانسی خبری در تشریح جزییات این حادثه گفته بود، این حادثه «موضوع چندان مهمی نیست» و به «کارکنان ایرانی سفارت» هیچ آسیبی وارد نشده است. به گفته وی همه کارکنان ایرانی سفارت سالم هستند و جزئیات این حادثه در حال پیگیری است.

این نخستین بار نیست که دیپلمات‌ها و وابستگان جمهوری اسلامی در یمن هدف حمله تروریستی قرار می‌گیرند.

در ماه ژانویه سال گذشته، ابوالقاسم اسدی دیپلمات بلندپایه ایرانی پس از آنکه در صنعا مورد اصابت گلوله افراد مسلح قرار گرفت، به بیمارستان منتقل شد اما بر اثر شدت جراحات جان باخت. منابع پلیس در این باره گفته بودند که دیپلمات بلندپایه ایرانی به هنگام خروج از منزلش از سوی مهاجمان نا‌شناسی که سوار بر یک ون بوده‌اند، سه بار هدف گلوله قرار گرفته است.

هنوز یک دیپلمات ایرانی در یمن در دست شبه‌نظامیان این کشور اسیر است. در یک حادثه در اوایل سال ۲۰۱۳ میلادی یکی از کارمندان سفارت ایران در صنعا پایتخت یمن ربوده شد و در یک اقدام تروریستی دیگر، یک دیپلمات ایرانی در صنعا توسط گروهی مسلح کشته شد.

سفارت یمن در تهران در حال حاضر توسط کاردار اداره می‌شود.