منابع دیپلماتیک به «الشرق الاوسط»: گوتیرش «بیش از اندازه» رژیم اسد را همراهی می‌کند

نیویورک: علی بردى

در آستانه ارائه گزارش استفان دیمیستورا فرستاده ویژه سازمان ملل متحد به سوریه، به اعضای شورای امنیت در نیویورک، «الشرق الوسط» مطلع شد رمطان لعمامره، وزیر امور خارجه الجزایر سابق، یکی از نامزدهای محتمل تصدی پست دیمیستورا است.
دیپلمات‌های غربی انتظار دارند دیمیستورا در سفر قریب‌الوقوع خود به دمشق که قرار است آن را به اطلاع اعضای شورای امنیت برساند، «به بحث دربارهٔ کمیته تدوین قانون اساسی» بپردازد.
وی امیدوار است که دمشق براساس اعلامیه ژنو و قطعنامه ۲۲۵۴ به روند سیاسی بازگردد.
در این راستا هنوز مشخص نیست که دبیرکل سازمان ملل آنتونیو گوترش جایگزینی برای جانشینی دیمیستورا پیدا کرده‌است یا خیر؟ با این حال، وی اشاره کرد که دیپلمات الجزایری تاکنون نامزد محتمل تصدی این پست است.
دیمیستورا روز دوشنبه به منظور شرکت در جلسه شورای امنیت و ارائه گزارش خود وارد نیویورک شد.
وی قرار است در مورد تلاش‌های دیپلماتیک جهت فعال کردن فرایند سیاسی با توجه به توافق‌هایی که در مذاکرات آستانه و کنفرانس سوچی صورت گرفته بود، گزارش خود را ارائه دهد.
توافقات صورت گرفته جهت تشکیل کمیته قانون اساسی و از سرگیری نشست‌های ژنو بین گروه‌های مختلف سوری بود.
دیمستورا علی‌رغم دریافت لیست‌های اعضای دولت، مخالفان و جامعه مدنی جهت تشکیل کمیته قانون اساسی، تاکنون نتوانسته این کمیته را تشکیل دهد.
«الشرق الاوسط» گزارش داد؛ دیمیستورا اعضای شورای امنیت را از دعوت وی از سوی مقامات سوریه برای سفر به دمشق مطلع خواهد کرد.
وی همچنین خواستار برگزاری جلسات در دمشق جهت بررسی پیشنهادات دمشق در مورد «نام‌های قابل قبول اعضای کمیته قانون اساسی» شد.