السیسی خواستار فعال شدن بخش گردشگری با روسیه شد

مسکو: رائد جبر

عبدالفتاح السیسی رئیس‌جمهور مصر امروز با همتای خود ولادیمیر پوتین در سوچی گفتگو و مذاکره می‌کند.
به گزارش الشرق الاوسط، قرار است طی این مذاکرات توافقنامه شراکت جامع و همکاری استراتژیک منعقد شود که افق‌های تازه‌ای در روابط دو کشور باز می‌کند.
رئیس‌جمهور مصر روز گذشته در فدراسیون روسیه سخنرانی کرد، بدین ترتیب او اولین رئیس‌جمهور خارجی است که در این فدراسیون سخنرانی کرده‌است.
وی تأکید کرد دولت و ملت روسیه همواره اولین کسانی بودند که به مصر کمک کردند تا زمین‌های اشغالی خود را پس بگیرد. از سوی دیگر مصر کمک‌های روسیه را در آبادسازی و عمران فراموش نخواهد کرد.
رئیس‌جمهور مصر همچنین بر تحکیم روابط دو کشور تاکید کرد و خواستار فعال کردن بخش گردشگری روسیه به مصر شد که بعد از سال ۲۰۱۵ با سقوط هواپیمای روسی بر آسمان مصر متوقف شد.
السیسی همچنین با اشاره به اهمیتی که مصر برای استحکام روابط خود با روسیه می‌دهد گفت در راس این روابط پروژه هسته‌ای «الضبعه» است.
والنتینا ماتوینکو رئیس شورای فدراسیون روسیه نیز به نوبه خود اشاره کرد که روابط دو کشور طی دو سال گذشته مستحکم‌تر شده‌است که السیسی در پیشرفت این روابط نقش داشته‌است.
وی همچنین سفر السیسی به روسیه را اتفاقی بزرگ عنوان کرد و حضور وی را در فدراسیون روسه اتفاقی تاریخی دانست.
بعد از سخنرانی در شورای فدراسیون، السیسی با دیمتری مدودف نخست‌وزیر روسیه در زمینه همکاری اقتصادی و تجاری میان دو کشور گفتگو کرد.
دیمتری مدودف در این نشست اعلام کرد چهارشنبه توافقنامه استراتژیکی میان روسیه و مصر منعقد می‌شود که مرحله جدیدی در تاریخ روابط دوستانه دو کشور خواهد بود.
از سوی دیگر، رئیس‌جمهور مصر همچنین با تیگران سرکیسیان رئیس هیئت مدیره کمیسیون اقتصادی اوراسیا دیدار کرد که از رغبت هر دوی آنها برای همکاری مشترک پرده برداشت.
در این دیدار به موضوع پیوستن مصر به توافقنامه تجارت آزاد این کمیسیون اشاره شد.
قرار است در مذاکرات سوچی امروز، توافقنامه استراتژیک میان دو کشور منعقد شود.
از جمله اموری که قرار است مورد بررسی قرار بگیرد؛ پرونده گردشگری دو کشور، پرونده پروژه منطقه صنعتی روسیه در مصر و توسعه آن در کانال سوئز، توسعه زیرساخت‌ها، برگزاری برنامه‌های آموزشی در همه زمینه‌ها و پروژه انرژی هسته‌ای
«صبغه» است.
همچنین قرار است آخرین تحولات منطقه از جمله بحران سوریه، لیبی و فلسطین نیز مورد بررسی قرار بگیرد.