ریاض – ابراهیم ابو زید

با اینکه قطر به خوبی می داند که اجرای خواسته های چهار کشور عربی تنها برون رفت از بحران ایجاد شده است اما این کشور هر بار می کوشد تا با فاصله گرفتن از این راهکار در مسیر بیهوده قدم بردارد. چهار کشور عربی از قطر خواسته اند تا از حمایت مالی تروریسم دست بردارد و با چهره های متهم به تروریسم قطع رابطه کند. تنها راهکار این بحران از نظر این چهار کشور بازگشت قطر به محیط عربی و خلیجی و قطع رابطه با گروه های تروریستی و فرقه ای و ایدئولوژیک و عدم تهدید عمق نظام عربی است. تلاش های بیهوده قطر همچنان ادامه دارد. تازه ترین اقدام معافیت شهروندان ۸۰ کشور از دریافت روادید ورود به این کشور در راستای جذب گردشگر و توسعه گردشگری توسط سازمان گردشگری قطر روز چهارشنبه (۹ جولای) اعلام شد. این تصمیم فورا به مرحله اجرا گذاشته می شود.

حسن الابراهیم رئیس بخش توسعه گردشگری قطر در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت «این نخستین تصمیم قطر نیست و آخرین اقدام هم نخواهد بود.»

وی افزود «این نهاد با همکاری وزارت کشور قطر در صدد انجام تسهیلات بیشتری است.

الابراهیم یادآور شد «لغو ویزای قطر شامل کشورهای عضو شورای همکاری خلیج و انگلیس و آمریکا و کانادا و استرالیا و نیوزلند و کشورهای عضو شینگن خواهد بود. »

با اینکه دوحه می کوشد تا با فریبکاری و مانور دادن از انزوا خارج شود اما چنین چیزی شدنی نیست. در این راستا انور قرقاش وزیر مشاور در امور خارجه امارات در توئیتی گفت «قطر باید پاسخگوی نگرانی های چهار کشور درباره حمایت این کشور از تندروی و تروریسم باشد.»

قرقاش افزود «شجاعت و شفافیت با توجه به بی اعتمادی و کارنامه قطر در اقدامات تحریک آمیز ضروری به نظر می رسد. فرآیند دیپلماتیک تنها در صورت بازنگری قطر در حمایت از تندروی و مداخله گری در امور کشورهای دیگر به نتیجه می رسد.»

عادل الجبیر وزیر امور خارجه عربستان سعودی هم ابراز امیدواری کرد که تدبیر و منطق بر سیاست قطر غلبه نموده و دوحه خواسته های چهار کشور عربی را برای عبور از بحران بپذیرد.»

الجبیر افزود «راه حل تنها به دست قطر است، این بدان معناست که راه حل بستگی به میزان پذیرش قطر مبنی بر توقف حمایت از تندروی و دخالت در امور داخلی کشورهای دیگر دارد. ما امیدواریم که این بحران به دست کشورهای خلیج حل شود و حکمت و تدبیر بر سیاست قطر غلبه کرده و آنها نه تنها خواسته های چهار کشور بلکه مطالبات جامعه جهانی را بپذیرند.»

چهار کشور عربی در بیست و دوم ژوئن فهرستی به قطر ارائه دادند. کاهش روابط با ایران و بستن دفتر کانال الجزیره بخشی از خواسته های این کشورها برای رفع محاصره قطر است.