ویلیام هیگ، وزیر امور خارجه بریتانیا - عکس از گتی ایمجز

ویلیام هیگ، وزیر امور خارجه بریتانیا – عکس از گتی ایمجز

گفتگوی تلفنی ویلیام هیگ و علی اکبر صالحی وزیران خارجه بریتانیا و ایران نشانه دیگری بود که نشان داد دو کشور در تلاش برای بهبود روابط سرد کنونی جدی هستند.

وزارت خارجه بریتانیا روز چهارشنبه در بیانیه ای اعلام کرد ویلیام هیگ وزیر خارجه این کشور برای “بحث درباره روابط ایران و بریتانیا و مسائل بین‌المللی بعد از انتخابات ریاست جمهوری ایران” با همتای ایرانی اش تماس گرفته است.

صرف نظر از سخنان وزیر خارجه بریتانیا در این گفتگو درباره نگرانی های بین المللی در زمینه برنامه هسته ای ایران – که تقریبا در همه اظهارنظرهای مقامات غربی درباره برنامه هسته ای ایران مطرح می شود – آنچه جلب نظر می کند آنست که ویلیام هیگ گفته است لندن برای بهبود روابط دو جانبه با تهران “به صورت گام به گام و دوجانبه” آمادگی دارد.

وزیر خارجه بریتانیا در جریان این گفتگوی تلفنی به همتای ایرانی اش گفته که تمایل دارد در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل متحد در ماه سپتامبر با وی دیدار کند.

اقدام وزیر خارجه بریتانیا نشان می دهد دولت ائتلافی حاکم در این کشور آنچنان که بعضی مدعی شده اند درباره استفاده از فرصت به وجود آمده در بهبود روابط با ایران، با توجه به انتخاب رئیس جمهوری اعتدالگرا در این کشور سستی نمی کند.

داگلاس الکساندر از اعضای حزب کارگر و وزیر خارجه دولت سایه بریتانیا پیشتر تصمیم دولت حاکم را مبنی بر نفرستادن نماینده ای برای شرکت در مراسم تحلیف رئیس جمهور جدید ایران، “نادرست” و “از دست دادن فرصت” برای بریتانیا خوانده بود.

وزیر خارجه بریتانیا پیشتر نیز در ۲۶ تیرماه اعلام کرده بود کشورش به هر حرکتی از سوی حسن روحانی رئیس جمهور منتخب ایران در جهت بهبود روابط واکنش نشان خواهد داد.

هیگ که در کمیته روابط خارجی مجلس عوام در لندن صحبت می کرد، افزود: ما به اقدام مثبت ایران با حسن نیت پاسخ خواهیم داد و افزود: “ما آماده ایم روابطمان را بر مبنای گام به گام بهبود بخشیم.”

بحث درباره تلاش مقامات ایران و بریتانیا برای بهبود روابط به ویژه پس از اظهارات اخیر جک استراو وزیر خارجه سابق بریتانیا مبنی بر تمایل برای سفر به ایران به صورت جدی تر مطرح شد.

جک استراو در گفتگویی با بخش فارسی شبکه بی بی سی که ۲۴ تیرماه منتشر شد، ابراز امیدواری کرده بود که روابط دو کشور در دوران ریاست جمهوری حسن روحانی بهبود پیدا کند و سفارتخانه های دو کشور در تهران و لندن بازگشایی شود.

روابط ایران و بریتانیا در سال های اخیر بسیار پرتنش بوده است. در یکی از آخرین تحولات قابل توجه در این زمینه، سفارت بریتانیا در خیابان فردوسی و اقامتگاه دیپلماتیک و مرکز فرهنگی بریتانیا در باغ قلهک تهران در آذر ماه سال ۱۳۹۰ مورد حمله گروهی از معترضان به سیاست های بریتانیا قرار گرفت، گروهی که خبرگزاری های نزدیک به حکومت در ایران از آنها به عنوان دانشجویان بسیجی یاد کردند.

در واکنش به این اقدام، بریتانیا کارمندان خود را از سفارتخانه‌ اش در تهران خارج کرد و دستور تعطیلی فوری سفارت ایران در بریتانیا را صادر کرد و از کارمندان سفارت ایران خواست که خاک بریتانیا را ترک کنند.

از سوی دیگر ایران پیش از این به مناسبت های مختلف آمادگی و تمایل خود را برای بهبود سطح روابط با بریتانیا اعلام کرده است.

علی اکبر صالحی ، وزیر امور خارجه ایران اوائل فروردین ماه امسال گفته بود منعی برای ازسرگیری روابط تهران و لندن وجود ندارد.