امدادگر سوری در حال قراردادن ماسک شیمیایی - عکس از گتی ایمجر

امدادگر سوری در حال قراردادن ماسک شیمیایی – عکس از گتی ایمجر

سازمان ملل به زودی بازرسان خود در امور شیمیایی را به سوریه می فرستد تا ادعاهای مطرح شده درباره حملات شیمیایی در این کشور را بررسی کنند.

سخنگوی سازمان ملل روز چهارشنبه اعلام کرد در پی موافقت دولت سوریه، بازرسان این سازمان برای بررسی سه نمونه از موارد ادعایی حملات شیمیایی، در اسرع وقت به این کشور سفر می‌کنند.

آکه سلستروم، بازرس ارشد و آنگلا کانه، نماینده ارشد سازمان ملل در امور خلع سلاح دو هفته قبل برای تعیین چارچوب تحقیقات و به دعوت دولت سوریه به این کشور سفر کرده بودند. بعد از این سفر بود که سلستروم از توافق با دولت سوریه خبر داد و گفت به زودی گزارش سفر را به بان‌کی‌مون دبیر کل سازمان ملل ارائه می‌دهد.

به گزارش خبرگزاریها، آنطور که سخنگوی سازمان ملل در بیانیه خود اعلام کرده، هیئت بازرسان سازمان ملل در سفر خود به سوریه، قرار است سه منطقه از جمله منطقه خان العسل را مورد بازرسی قرار دهد.

در پی حمله ای شیمیایی که روز ۱۹ مارس در منطقه خان العسل سوریه صورت گرفت طرفین درگیری ها در این کشور یکدیگر را به انجام این حمله متهم کردند اما دولت سوریه درخواست کرد سازمان ملل در این مورد تحقیق کند.

استفاده از سلاح شیمایی، که دولت آمریکا آن را خط قرمز در مورد حکومت سوریه نامیده، بارها نگرانی‌ سازمان‌های بین‌المللی و جامعه بین الملل را در پی داشته است.

از سوی دیگر دولت روسیه نیز که از حامیان بشار اسد به شمار می‌رود، شورشیان در سوریه را به استفاده از این سلاح‌ها متهم کرده و مدعی شده است آنها در تاریخ ۱۹ مارس گلوله هایی حاوی گاز سارین را در نزدیکی خان العسل شلیک کرده اند.

رابرت سری، فرستاده سازمان ملل برای نظارت بر روند صلح در خاورمیانه، در سخنانی در دوم مرداد ماه در شورای امنیت از سیزده مورد حمله با سلاح‌های شیمیایی در سوریه خبر داده است.

سازمان ملل متحد می‌گوید شمار قربانیان جنگ داخلی سوریه در دو سال و نیم گذشته، از ۱۰۰ هزار نفر گذشته است.