داوطلبان عراقی به ارتش این کشور می پیوندند – عکس از رویترز

داوطلبان عراقی به ارتش این کشور می پیوندند – عکس از رویترز

عراق صحنه های ناآرامی های گسترده ای است و خبر اشغال بخش هایی از خاک این کشور از جمله شهر بزرگ موصل از سوی دولت اسلامی عراق و شام (گروه داعش) نگرانی های جدی در منطقه به ویژه در ایران ایجاد کرده است.

این گروه در تازه ترین پیشروی های خود شهر کرکوک را تصرف کردند. شهر کرکوک ۲۴۰ کیلومتر با سنندج فاصله دارد.

انتشار خبر رسیدن داعش به ۲۴۰ کیلومتری خاک ایران، نگرانی افکار عمومی در ایران را به همراه داشته است. تماس های مکرر مردم با سازمان های ذیزبط، رییس مرزبانی ایران و رییس سازمان حج و زیارت این کشور را بر آن داشت که «به مردم اطمینان دهند که مرزهای ایران مورد تعرض این گروه قرار نگرفته و زائران ایرانی در عراق نیز در سلامت به سر می برند.»

با این وجود، تهران پروازهای خود به بغداد را لغو کرده و از مردم خواسته که از سفر به عراق تا اطلاع ثانوی خودداری کنند.

ارسال نیروهای ویژه ایران به عراق

نشریه بریتانیایی تایمز امروز پنجشنبه ۱۲ ژوئن خبر داد ایران نیروهای قدس را برای مقابله با گروه داعش و جلوگیری از پیشروی آنان، به عراق فرستاده است. نیروی قدس نیروی ویژه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در ایران است که مسئولیت فعالیت‌های نظامی برون‌مرزی را دارد.

در گزارش این نشریه آمده است که ۱۵۰ تن از نیروهای قدس به عراق اعزام شدند و یگان ویژه صابرین ماموریت پشتیبانی از این نیروها را به عهده دارد. این نیروها وظیفه یاری رسانی به نیروهای عراقی را خواهند داشت. با توجه به حضور نوری المالکی سیاستمدار شیعه در راس قدرت در عراق، سقوط شهرهای عمده عراق اهمیت ویژه ای برای ایران دارد.

سردار سلامی: داعش نتیجه دخالت استکبار است

سردار سرتیپ حسین سلامی جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی فعالیت های گروه داعش در عراق را «نتیجه مداخلات استکبار جهانی و همراهی متحدانش در منطقه است.»

سلامی امروز پنجشنبه اظهار داشت: «این مداخلات نیز همانند سوریه، با مشارکت مردم و آمادگی عراق ناکام خواهد ماند. فعالیت های گروه داعش نشانه سیاست های استکبار جهانی و محصول مداخلات منطقه ای آنهاست که ملت های مسلمان منطقه را دچار مشکل کرده است.»

وی ایران امروز را «قدرتمندتر از هر زمانی» خواند گفت: «سپاه پاسداران انقلاب اسلامی همواره با فرض هر گونه تهدید و مقابله در سطوح مختلف جهانی، قدرت دفاعی خود را آماده کرده است.»

گفتگوی ظریف با زیباری درباره پیشروی داعش در عراق

محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران شامگاه چهارشنبه در تماس تلفنی با همتای عراقی خود، اقدامات گروه تروریستی «داعش» در عراق را محکوم کرد.

ظریف در تماسی تلفنی با «هوشیار زیباری» وزیر امور خارجه عراق، ضمن محکوم کردن اقدامات اخیر این گروه که منجر به کشته، زخمی و آواره شدن تعدادی از شهروندان عراقی شده است، مراتب حمایت ایران از دولت و ملت عراق در مبارزه با تروریسم را اعلام کرد و بر ضرورت حمایت موثر بین المللی از دولت و ملت عراق در مبارزه علیه تروریسم تکفیری تاکید کرد.

وزیر امور خارجه عراق نیز که برای شرکت در اجلاس مشترک اتحادیه عرب و اتحادیه اروپایی در یونان به سر می برد، ضمن ارائه گزارشی از آخرین تحولات امنیتی عراق، از تماس دکتر ظریف و حمایت های سیاسی ایران تشکر کرده و بر عزم دولت عراق برای ایستادگی در مقابل تروریسم تاکید کرد.

افخم: عراق از ایران برای مقابله با «داعش» کمک نخواسته است

در حالی که تایمز از اعزام نیروهای سپاه ایران به عراق خبر می دهد، مرضیه افخم، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، خبر داد که دولت عراق درخواست کمکی از ایران برای مقابله با گروه داعش نداشته است.

افخم در نشست خبری خود گفت: «آنچه تاکنون شاهد آن هستیم این است که براساس توانمندی نیروهای عراقی این کشور موفق شده فعالیت گروه‌های تروریستی و تکفیری را مهار کند و به نظر ما خود دولت عراق و مجموعه عراقی توان مقابله و مهار این نیروها را دارد.»

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران فعالیت مجامع بین‌المللی در خصوص مبارزه با تروریسم را بیش از هر زمان دیگری ضروری خواند و افزود: «باید به تروریسم به عنوان یک خطر جهان‌شمول نگاه شود و با این پدیده باید به صورت یک تلاش جمعی به طور ریشه‌ای برخورد شود.»

جلسه شورای عالی امنیت ملی برای بررسی شرایط منطقه

حسن روحانی رییس جمهور ایران هم در پی عملیات گسترده داعش در کشور عراق صبح پنج شنبه اعلام کرد که شورای عالی امنیت ملی به ریاست رییس‌جمهور برای بررسی شرایط منطقه امروز پنجشنبه تشکیل جلسه می دهد.

انتظار می رود این جلسه در راستای بررسی و ارزیابی امنیت کشور همسایه، عراق، باشد که ۱۴۵۸ کیلومتر مرز مشترک با ایران دارد.

روحانی بلافاصله پس از اعلام این خبر به نقد تندروی و افراط گرایی های گریبانگیر منطقه پرداخت.

جلسه شورای عالی امنیت ملی در حالی برگزار می شود که دبیر این شورا، علی شمخانی، دیروز در دیدار با سفیر سوریه در تهران، توسعه حضور گروه داعش در عراق را «زنگ خطری برای امنیت منطقه» خوانده بوده و آن را «نیازمند توجه و اقدام جدی از سوی دولت‌ها و مجامع بین‌المللی» ارزیابی کرد.