ساختمان بانک جهانی - عکس از اسوشیتدپرس

به گزارش خبرگزاری تسنیم، بانک جهانی در جدیدترین گزارش خود از سلسله گزارش‌های چشم‌اندازهای اقتصادی جهان که ۲ بار در سال منتشر می‌شود رشد اقتصادی ایران برای سال جاری میلادی را ۱٫۵ درصد پیش‌بینی کرد.

این نهاد بین المللی در گزارشی که فروردین امسال منتشر شده بود نیز رشد ۱٫۵درصدی را برای اقتصاد ایران در سال ۲۰۱۴ پیش‌بینی کرده بود. این در حالی است که بانک جهانی پیش‌بینی خود از رشد اقتصاد جهان در سال ۲۰۱۴ را به ۲٫۸ درصد کاهش داده است. پیشتر این نهاد رشد ۳٫۲درصدی را برای اقتصاد جهان در سال جاری میلادی پیش‌بینی کرده بود.

بر اساس این گزارش اقتصاد ایران در سال ۲۰۱۵ نیز با رشد ۲درصدی مواجه خواهد شد. اقتصاد ایران در سال ۲۰۱۳ رشد منفی ۱٫۷درصدی را تجربه کرده بود.

این گزارش تراز حساب‌های جاری ایران در سال ۲۰۱۳ را نیز معادل ۰٫۳ درصد تولید ناخالص داخلی ایران اعلام کرده و از کاهش این رقم به ۰٫۲ درصد در سال ۲۰۱۴ و ۰٫۱ درصد در سال ۲۰۱۵ خبر داده است.
بانک جهانی همچنین پیش‌بینی کرده است سرمایه گذاری در ایران رشد ۱٫۱ درصد طی امسال داشته باشد و در سال ۲۰۱۵ نیز رشد سرمایه گذاری در ایران به ۱ درصد برسد.

این گزارش رشد مصرف بخشهای دولتی و خصوصی ایران در سال ۲۰۱۴ را به‌ترتیب ۳٫۷ درصد و ۲٫۳ درصد و این رقم برای سال ۲۰۱۵ را ۳٫۶ درصد و ۲٫۹ درصد پیش‌بینی کرده است.

بانک جهانی در بخش دیگری از گزارش خود متوسط تولید نفت ایران در سه ماه نخست ۲۰۱۴ را ۲٫۷ میلیون بشکه در روز اعلام کرده است.