بان کی مون دبیر کل سازمان ملل

بان کی مون دبیر کل سازمان ملل

بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل متحد خواستار از سرگیری فوری گفت‌و‌گوهای سازنده برای حل بحران اوکراین شد. از سوی دیگر حمله به پایگاه نظامی اوکراین در شبه جزیره کریمه دستکم یک کشته و تعدادی زخمی بر جای گذاشت.

به گزارش دویچه وله فارسی، اشتفان دوجاریچ، سخنگوی سازمان ملل متحد سه شنبه (۱۸ مارس/ ۲۷ اسفند) اعلام کرد که ‌بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل متحد تلاش‌های خود را برای کاهش تنش بر سر بحران اوکراین تشدید کرده است.

به گفته سخنگوی سازمان ملل متحد، ‌بان کی مون تماس‌هایی با مقام‌های ارشد طرف‌های درگیری در اوکراین داشته است. دبیرکل سازمان ملل متحد در این تماس از طرفین درگیری خواسته است، گفت‌و‌گوی سازنده برای حل بحران اوکراین را فورا از سر گیرند.

کشته شدن سرباز اوکراینی در کریمه

ارتش اوکراین می‌گوید، در حمله‌ی روز سه شنبه، (۱۸ مارس/ ۲۷ اسفند) به پایگاه نظامی اوکراین در شبه جزیره کریمه یک افسر اوکراینی کشته شده است.

برخی از گزارش‌ها حاکی از آن است که یک افسر وابسته به نیروهای روسیه نیز در این درگیری کشته شده است.

حمله به پایگاه نظامی اوکراین در کریمه پس از امضای پیمان الحاق کریمه به روسیه توسط ولادمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه و رهبر کریمه رخ داد.

پلیس کریمه در وب سایت خود با انتشار مطلبی این حمله را اقدامی تحریک آمیز خوانده که با هدف ایجاد بی‌ثباتی در کریمه پس از پیوستن این منطقه به روسیه صورت گرفته است.

طی همه پرسی که روز یکشنبه، (۱۶ مارس/ ۲۵ اسفند) در کریمه برگزار شد، اکثریت مردم این منطقه خودمختار تصمیم گرفتند به روسیه ملحق شوند. این در حالی است که دولت اوکراین این همه پرسی را به رسمیت نشناخته و نیرو‌هایش را از کریمه خارج نکرده است.

از سوی دیگر دو روز پس از برگزاری رای گیری در کریمه، رئیس جمهور روسیه آن را “مشروع، دموکراتیک و مطابق با قوانین بین المللی” خواند. پوتین تصویب تحریم علیه روسیه را نشانه عدم مسئولیت پذیری کشورهای غربی دانست و گفت که این اقدام بی‌پاسخ نخواهد ماند.

رئیس جمهور روسیه در سخنرانی روز گذشته خود با حمله به کشورهای غربی گفت که حاکمان جدید اوکراین مشروعیت ندارند. در همین حال ایالات متحده، اتحادیه اروپا و اوکراین نیز پیوستن کریمه به روسیه را به رسمیت نمی‌شناسند.

جی کارنی، سخنگوی کاخ سفید روز سه شنبه (۱۸ مارس/ ۲۷ اسفند) اعلام کرد، چنانچه پوتین رویه‌ی خود را تغییر ندهد، تحریم‌های بیشتری علیه روسیه تصویب خواهد شد.

تماس تلفنی مرکل و اوباما

از سوی دیگر یک روز پس از همه‌پرسی کریمه آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان و باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا در تماسی تلفنی درباره آخرین تحولات اوکراین تبادل نظر کردند.

به گفته‌ی اشتفان زایبرت، سخنگوی دولت آلمان هر دو طرف بر سر مشکلات حقوقی پیوستن کریمه به روسیه توافق نظر داشتند.

به گفته سخنگوی دولت آلمان، اعلام استقلال یکجانبه از سوی کریمه و پیوستن این منطقه به روسیه با برگزاری همه پرسی غیرقابل قبول و نقض آشکار قوانین بین المللی است.

قرار است روسای کشورهای عضو اتحادیه اروپا پنجشنبه (۲۰ مارس/ ۲۹ اسفند) برای اتخاد موضع مشترکی در قبال تحولات اوکراین تشکیل جلسه دهند.