حمیدرضا بقایی (راست) محمد احمدی نژاد

حمیدرضا بقایی (راست) محمد احمدی نژاد

واریز ۱۶۰ میلیارد ریال از نهاد ریاست جمهوری به حساب دانشگاه جامع ایرانیان جهت تامین مخارج این دانشگاه جنجال بزرگی به راه انداخت که با فاش شدن جزییات بیشتر موضوع، حساسیت های بیشتری را برانگیخت.

روز برگزاری مراسم تحلیف حسن روحانی در تاریخ ۱۳ مرداد در مجلس شورای اسلامی، دولت یک فقره چک به مبلغ ۱۶۰‌میلیارد ریال از ذی‌حسابی نهاد ریاست‌جمهوری به حساب کوتاه‌مدت بانک ملت به نام دانشگاه غیردولتی، غیرانتفاعی جامع بین‌المللی ایرانیان واریز کرد.

سرپرستی دیوان محاسبات اداری انتقال این وجه و پیگیری این مبلغ را در دستور کار قرار داده است. به محض انتشار این خبر، بقایی اظهار داشت این مبلغ تنها قرض بوده و قول می‌دهد که به‌زودی به دولت بازگردانده شود.

دیوان محاسبات با احضار سه نفر از کارشناسان مالی نهاد ریاست‌جمهوری به منبع اصلی این ۱۶۰‌ میلیارد ریال می رسد که با دستور احمدی‌نژاد و بقایی از حساب ریاست‌جمهوری خارج و به حساب دانشگاه ریخته شده است.

بلافاصله بعد از به نتیجه رسیدن دیوان محاسبات اداری، حمیدرضا بقایی با کارشناسان تماس گرفته و عنوان کرد که ۱۶۰ ‌میلیارد تومان تنها یک قرض بوده و به‌زودی به حساب ریاست جمهوری بازگردانده می‌شود.

از زمان انتشار این خبر، بقایی از مصاحبه با خبرگزاری ها و وبسایت های خبری دیگر از جمله شرق پارسی سر باز زده و تنها با خبرگزاری فارس مصاحبه کرده است. تلاش های خبرنگار شرق پارسی برای گفتگوی تلفنی با بقایی به نتیجه نرسید.

وی در مصاحبه با فارس از زمان این نقل و انتقال مالی دفاع کرد و گفت: «هیچگونه کار خلاف مقررات و جابه‌جایی مالی اداری و اقلامی، بدون مجوز قانونی در نهاد ریاست جمهوری اتفاق نیفتاده است و تا زمان خداحافظی از این نهاد در سیزدهم مرداد امسال، هیچگونه اقدامی خلاف قانون صورت نگرفته است و تمام انتقالات بر اساس ضوابط قانونی بوده است.»

بقایی افزود: «هر فعالیت مالی، اداری همگی منطبق بر قانون بوده است. منتشر کردن یک سند دلیل بر تخلف نیست. دوستان برای اثبات ادعای خود، تخلف این سند را مطرح کنند.»

وی تاکید کرد: «از زمانی که مسئولیت را در نهاد ریاست جمهوری تحویل داده‌ام تا امروز برای اولین بار است که با رسانه‌ای صحبت کرده‌ام و من از هر روزنامه و خبرگزاری‌ای که خبری را به نقل از من نقل کرده است، حتما شکایت می‌کنم.»

مهندس اکبر ترکان، مشاور عالی رئیس جمهور، در گفتگویی با مجله همشهری ماه سخنان قابل تاملی در خصوص پشت صحنه روزهای انتقال دولت از احمدی نژاد به روحانی روایت کرد.

وی در گفتگوی خود تاکید کرد: «همه این حکم هایی که در این ۴۵ روز زدند را همه ببینند. چه حکم انتصاب فرماندار و بخشدار، چه حکم انتصاب عضویت هیات مدیره در شرکت شستا، چه حکم انتصاب در مقامات بالا و پایین، چه حکم عزل و نصب مسئولان و مدیران.»

ترکان افزود: «تحقیق کنید ببینید در این ۴۵ روز چه کردند؟! به نظر من این ۴۵ روز نمونه کاملی است از آنچه دولت نهم و دهم، در طول این سالها انجام داده است. امیدوارم جناب آقای مهندس جهانگیری این مجموعه ۴۵ روزه را منتشر کنند.»

با توجه به توضیحات بقایی، حاشیه‌های دولت احمدی نژاد از پاستور به ساختمان لادن منتقل شد. ساختمان لادن در ونک که پیش از این در اختیار سازمان مدیریت و برنامه ریزی بود، چند سال پیش به کنترل نهاد ریاست جمهوری درآمد.