دیوید کوهن

دیوید کوهن

دیوید کوهن معاون وزیر خزانه داری آمریکا روز گذشته ۱۵ بهمن در سنای آمریکا حاضر شده بود، درباره از سرگیری تجارت با ایران گفت: «هجوم اروپایی ها به ایران برای آماده سازی داد و ستد با تهران تنها زمانی که به توافق نهایی با ایران برسیم قابل انجام است. رفع محدود تحریم ها به معنای آماده بودن تهران برای تجارت با غرب نیست.»

کوهن در این جلسه تاکید کرد که آمریکا همچنان به اعمال تحریم های فعلی علیه ایران ادامه خواهد داد.

معاون وزیر خزانه داری آمریکا گفت: «در طول شش هفته گذشته من شخصا به بریتانیا، آلمان، ایتالیا، اتریش، ترکیه و امارات متحده عربی سفر کرده و تلاش کردم تا این پیام را به آنها بدهم که ایران در حال حاضر برای تجارت آماده نیست. در تمام این سفرها من تلاش کردم تا این پیام منتقل شود که آمریکا با تمام توان و از همه ابزارهایمان علیه افرادی را که تحریم های موجود علیه ایران را نقض کرده اند.»

در این جلسه وندی شرمن، معاون وزیر امور خارجه آمریکا و نماینده این کشور در مذاکرات ۱+۵ با ایران، نیز حضور داشت. شرمن در این جلسه گفت: «توافق هسته ای اولیه با ایران به خاطر محدودیت زمانی کامل نیست. اما این توافق به قدرت های مذاکره کننده این وقت را می دهد تا برای دستیابی به یک توافق جامع و فراگیر کار کنند. ما توافق موقت را اولین قدم می دانیم، بنابراین به کاستی های آن توجهی نمی کنیم زیرا که این توافق، توافق نهایی نیست.»

این اظهارات در حالی بیان می شود که روز دوشنبه هفته جاری، گروهی ۱۴۰ نفره از بزرگترین اتحادیه کارفرمایان فرانسه وارد تهران شده که در میان آنها مقاماتی از شرکت های پژو، رنو و آلستوم دیده می شود.

این هیئت فرانسوی شامل نمایندگان حدود یکصد شرکت فرانسوی از جمله شرکت های بزرگ نفتی و خودروسازی “توتال” و “رنو” روز دوشنبه ۳ فوریه وارد تهران شدند.

این هیئت فرانسوی که شامل نمایندگان شرکت نفتی “توتال”، شرکت برق “آلستوم”، شرکت مخابراتی “اورنج ” و خودروساز “رنو” هستند قرار است در این سفر سه روزه درباره همکاری های اقتصادی با مقامات ایرانی صحبت خواهند کرد.

این اقدام فرانسوی ها امیدهای برخاسته از توافق هسته ای ژنو و برداشتن تحریم های اعمالی علیه ایران را افزایش داده است.

از سوی دیگر پیر مسکویسی، وزیر دارایی فرانسه روز یکشنبه ۲ فوریه در گفتگویی تلویزیونی با اشاره به سفر این هیئت اقتصادی – تجاری فرانسوی به تهران گفت در صورت برداشته شدن تحریم ها علیه ایران، فرانسه «فرصت های اقتصادی قابل توجهی» در ایران خواهد داشت.

او خاطر نشان کرد که «ایران باید ابتدا حسن نیت خود را با انجام تعهدات اتمی خود ثابت کند.»

به گزارش رویترز، وزیر دارایی فرانسه گفته که سفر سه روزه این هیئت که بیش از یک صد شرکت فرانسوی را نمایندگی می کنند، حاوی این پیام است که در صورت بهبود شرایط، فرصت های اقتصادی زیادی برای فرانسه در ایران است. او گفت: «اما پیام اساسی این است که ایرانی ها باید به وعده خود عمل کنند.»