تصویری از صفحه نخست شماره یکشنبه 18 اسفند روزنامه کیهان

تصویری از صفحه نخست شماره یکشنبه ۱۸ اسفند روزنامه کیهان

بعضی رسانه های تندرو در ایران به شدت به اظهارات روز شنبه حسن روحانی رئیس جمهور ایران که از نهادهای حاکمیت در این کشور خواستار “پاسداشت آزادی بیان” شده بود، انتقاد کردند.

روزنامه کیهان در شماره روز یکشنبه خود نوشت: “سخنان روز گذشته رئیس‌جمهور در اختتامیه جشنواره مطبوعات در حالی بر مدار انتقاد به رسانه‌ها و به خصوص رسانه‌های منتقد دولت متمرکز بود و در عین حال از برخورد با رسانه‌های به اصطلاح همراه با دولت گلایه شد که شواهد و قرائن غیرقابل انکار نشان می‌دهد این همه ماجرا نیست و باید «قانون» فصل‌الخطاب قرار بگیرد.”

این روزنامه همچنین نوشت: “انتقاد از رسانه‌ها یا تعیین میزان برخورد با رسانه‌های منتقد یا حامی دولت تنها و تنها باید به دور از سلایق سیاسی و مبتنی بر «قانون» باشد. و بدون شک انتظار از دولتی که خود را دولت حقوقدانان می‌داند بیشتر است.”

حسن روحانی رییس جمهور ایران روز شنبه در آیین پایانی بیستمین جشنواره مطبوعات، خبرگزاری و پایگاه های اطلاع رسانی گفت: “بی تردید اگر در جامعه ای، دهان ها بسته شود و قلم ها شکسته شود، اعتماد عمومی در آن جامعه از بین خواهد رفت و چشم ها و گوشها به سمت امکانات ارتباطاتی بیگانگان خواهد رفت.”

روحانی همچنین گفت: “ممکن است مطبوعه یا جریده ای خطا کند یا مرتکب اشتباه بزرگ شود، چرا کل آن رسانه بسته شود و عده ای که در بخش های مختلف کار می کنند، به خاطر خطای یک نفر همه بیکار شوند؟”

روحانی با مطرح کردن این سوال که چطور امروز برخی آزاد آزادند و برخی از این آزادی سهمی اندک در اختیار دارند؟ گفت: “منتقدان و مخالفان این دولت آزادند و آزاد خواهند بود، اما بگذارید به همان اندازه همراهان دولت هم از آزادی و امنیت برخوردار باشند؛ نقد کنند؛ مخصوصا نقد سازنده، این افتخار برای دولت است.”

اما حسین شریعتمداری مدیرمسئول روزنامه کیهان در مطلبی خطاب به حسن روحانی در این باره نوشته است: “دولت محترم اعتدال! در حالی که از روزنامه‌های اهانت‌کننده به اسلام و انقلاب و امام(ره) حمایت می‌کند و توقیف آنها را برنمی‌تابد! تاب و تحمل کمترین انتقاد نسبت به عملکرد دولت را ندارد و روزنامه‌ها و نشریات منتقد دولت را توقیف کرده و یا به دادگاه می‌کشاند.”

از سوی دیگر روزنامه وطن امروز متعلق به یکی از اعضای “پایداری” و از مخالفان دولت یازدهم در ایران هم در واکنش به سخنان دیروز روحانی که از دژ پولادین داشتن رسانه های منتقد دولت گلایه کرده بود، صفحه اول خود را به این شکل منتشر کرد.

این روزنامه همچنین در صفحه نخست در مطلبی با عنوان “اعتدال یعنی …” به انتقاد از سخنان روحانی پرداخته است. در قسمتی از این مطلب آمده است: “با صحبت‌های روز گذشته شخص رئیس‌جمهور محترم که نشان از «فرافکنی» گسترده در پاسخ به انتقادات مطرح شده توسط مراجع، علما و خبرگان فقیه جامعه درباره مساله مهم «انحرافات فرهنگی» بروز یافته در زیرمجموعه دولت داشت، بی‌مایگی تئوری بی‌پشتوانه اعتدال بیش از پیش آشکار شد.”

در مقاله روزنامه وطن امروز خطاب به روحانی آمده است: “به قول حضرت آیت‌الله‌العظمی جوادی آملی «اعتدال از پست‌ترین رذایل است» آنجا که عدالت قربانی سهل‌انگاری و عوام اندیشی شود. «ما موظف به اجرای عدل هستیم نه اعتدال، زیرا اعتدال فقط معنایش آن است که ببینیم دیگران چه می‌خواهند نه آنکه عدالت چه اقتضایی دارد.”

آیت الله جوادی آملی اسفند ماه سال هشتاد و هفت گفته بود: “ما موظف به اجرای عدل هستیم نه اعتدال، زیرا اعتدال فقط معنایش آن است که ببینیم دیگران چه می خواهند نه آنکه عدالت چه اقتضایی دارد. بنابراین رسانه ها باید برای برقراری عدل در جامعه تلاش کنند نه آنکه به ایجاد اعتدال روی آورند.”

وی گفته بود: “فرق اساسی عدل و اعتدال آن است که در عدل هرچیزی در جای خود قرار می گیرد پس نقصی ندارد؛ ولی در اعتدال و تعادل با توجه به عرضه و تقاضا کارها صورت می گیرد، و برابر خواست مردم سخن گفته و برنامه تولید می‌شود.”

حسن روحانی بهمن ماه امسال هم در سخنانی جنجالی از در جمع دانشگاهیان با انتقاد از اینکه چرا تنها عده ای کم سواد در مورد توفق هسته ای نقد می کنند از دانشگاهیان خواست تا نظرات خود را ارئه دهند، اما آن اظهارات هم واکنش تند روزنامه ها و جمعی از نمایندگان مجلس این کشور را در پی داشت.

رییس جمهور ایران در صحبت های خود با اشاره به منتقدان این توافقنامه در ایران گفته بود: “آیا فقط عده ای معدود کم سواد که از بخش های خاصی تغذیه می شوند باید حرف بزنند، اما بزرگان، دانشگاهیان و اساتید ما باید سکوت کنند؟”