کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در دیدار با حسن روحانی رئیس جمهور ایران - عکس شرق پارسی

کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در دیدار با حسن روحانی رئیس جمهور ایران – عکس شرق پارسی

کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا که از روز شنبه وارد تهران شده است، گفت که گفتگوهای هسته ای موضوعات چالش برانگیزی است و ضمانتی ندارد اما با حمایت مردم ایران و کارهایی که دو طرف انجام می‌دهند قطعا امیدواریم که به توافق برسیم.

اشتون که نماینده شش قدرت جهانی مذاکره کننده با ایران بر سر برنامه اتمی این کشور نیز محسوب می شود و به دعوت محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران به تهران عزیمت کرده است، روز یکشنبه در مصاحبه مطبوعاتی پس از دیدار با آقای ظریف گفت: “فرصتی بود که با یکدیگر در مورد موضوعات مورد نگرانی دو طرف گفت‌وگو کنیم، درباره وضعیت اسفناک در سوریه، آینده افغانستان، مبارزه علیه مواد مخدر و همچنین برخی مسائل حقوق بشر و آینده روابط ایران و اتحادیه اروپا مذاکراتی انجام دادیم.”

محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران هم در این کنفرانس مطبوعاتی با بیان این که ایران مصمم است درباره موضوع هسته‌ای به توافق برسد، گفت: “امیدوارم با همکاری دو طرف بتوانیم موضوعات را به پیش ببریم.”

وزیر امور خارجه گفت: “ایران تعهداتی که باید انجام می‌داد را انجام داده و ادامه مسیر بستگی به طرف مقابل است که تا چه اندازه تحت توافقنامه تعهدات خود را انجام دهد و به میز مذاکره بیاید و این میل، تصمیم و تعهد وجود داشته باشد تا بتوانیم به توافقی برسیم که برای هر دو طرف مورد قبول است.”

این نخستین سفر خانم اشتون به ایران به عنوان مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا است. آخرین دیدار مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا از ایران مربوط به سفر شش سال پیش خاویر سولانا، سلف خانم اشتون بود که برای گفت و گو درباره برنامه اتمی ایران به تهران سفر کرده بود.

هلگا اشمید معاون کاترین اشتون و مایکل مان سخنگوی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، اشتون را در این سفر همراهی می‌کنند.

عکس از شرق پارسی

عکس از شرق پارسی

کاترین اشتون همچنین صبح شنبه با حسن روحانی رئیس جمهور ایران دیدار کرد. وی قرار است با علی لاریجانی رئیس مجلس ایران و نیز علی اکبر ولایتی مشاور امور بین المللی رهبری این کشور ملاقات کند.

رئیس ‌جمهور ایران با اشاره به آمادگی ایران برای احیای روابط اقتصادی با اروپا گفت: “دولت مصمم است در عرصه سیاست خارجی بر اساس منافع و احترام متقابل و مشترک با همه جهان تعامل سازنده داشته باشد.”

وی گفت: “فکر می‌کنم در کنار گفت‌و‌گوهای هسته‌ای که امروز جریان دارد و باید آن را به پیش برد، مناسب است زمینه های دیگری نیز که ایران و اتحادیه اروپا می‌توانند در آن روابط و همکاری های خود را پیش ببرند در نظر گرفته شود.”

کاترین اشتون نیز در این دیدار گفت: حضور من نشان می دهد که اتحادیه اروپایی مایل است همزمان با مذاکرات هسته ای، روابط بهتر، موثرتر و پویاتری با ایران داشته باشد.

عکس از شرق پارسی

عکس از شرق پارسی

از سوی دیگر مایکل مان سخنگوی اشتون روز یکشنبه در گفت‌وگو با ایسنا گفت، روابط ایران و اتحادیه اروپا ارتباط زیادی با نحوه انجام مذاکرات ایران و ۱+۵ دارد.

سخنگوی کاترین اشتون گفت: “گفتگوهای صورت گرفته در تهران محدود به بحث هسته‌ای نبوده و شامل مسائلی فراتر از بحث مذاکرات هسته‌ای بوده و درباره موضوعات ژئوپلتیک گفت وگو شد. مهم است که کل جامعه بین الملل با هم همکاری داشته باشند تا موضوعات بین المللی از جمله بحران سوریه حل شود. مسائل متعددی در گفتگوهای امروز مطرح شده است که جزئیات بیشتر آن را خانم اشتون اعلام می‌کند. دو طرف به خوبی با هم همکاری می کنند و همکاری‌های خوبی در بحث مذاکرات هسته ای با آقای ظریف داشته ایم.”

دکتر فریدون مجلسی، کارشناس سیاست خارجی، درباره حضور کاترین اشتون در ایران در گفت و گو با شرق پارسی گفت :”ایران می تواند با حضور خانم اشتون در تهران به دیدگاه ها و اهدافی که در بحث هسته ای دارد نزدیک شود. اگرچه باید قبول کرد که خانم اشتون وارد سفرهای تشریفاتی نمی شود و تا وقتی که دستورکاری و عناوین مذاکره مشخص نباشد هیچ وقت به تهران نمی آمد”.

وی در ادامه با اشاره به اینکه از زمانی که مذاکرات ایران به مرحله مناسبی رسید، چشم انداز خوبی برای آن ترسیم شد گفت : “ایران توانست در این موقعیت نهایت استفاده را کرده و نظرات غرب و آمریکا را جلب کند و در مقابل تندروها ایستادگی کند. همچنین به نظر می رسد در تهران هم ادامه مذاکرات با وضعیت رو به مثبتی ادامه خواهد داشت و شاید هم مراحل توافق نهایی در تهران ترسیم شود؛ اگرچه ما از جزئیات خبری نداریم”.

این کارشناسی سیاست خارجی افزود: “تا وقتی که در بحث هسته ای به توافق نهایی نرسیم اتحاده اروپا گسترش ارتباطات با ایران را در مرحله فعلی نگه خواهد داشت”.

بر اساس برنامه اعلام شده، خانم اشتون روز دوشنبه را در شهر تاریخی اصفهان خواهد بود و از اماکن و بناهای تاریخی آن بازدید خواهد کرد.