هتل محل برگزاری مذاکرات هسته ای ایران و گروه 1+5 در وین - عکس از اسوشیتدپرس-

هتل محل برگزاری مذاکرات هسته ای ایران و گروه ۱+۵ در وین – عکس از اسوشیتدپرس-

وزیر خارجه ایران می گوید در جریان دور کنونی مذاکرات هسته ای در وین بحث های جدی صورت گرفته اما طرفین هنوز به جمع بندی مشترک نرسیده اند.

محمد جواد ظریف سه شنبه شب پس از دیدار با کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در جمع خبرنگاران در محل نمایندگی دائم ایران در وین گفت: «در این دور از مذاکرات در حال بررسی راه‌حل های ارائه شده برای پایان دادن به اختلافات هستیم.»

وی از سوی دیگر تصریح کرد که هنوز در مذاکرات اختلافات قابل توجهی وجود دارد، اما این بدان معنا نیست که این اختلافات غیرقابل حل وفصل است.

آقای ظریف افزود: «ضروری است درباره روش‌هایی که هم جدی و هم با مقداری نوآوری برای حل و فصل این اختلافات مطرح می‌شود بحث شود اما این بحث‌ها زمان‌بر هستند و ممکن است این راه‌حل‌ها به گفتگوی بیشتر نیاز داشته باشد.»

تمدید یک روزه مدت دور کنونی مذاکرات در وین

وزیر خارجه ایران ایران با اشاره به اینکه از روز چهارشنبه دیدارهایی سه جانبه با وزیر خارجه آمریکا و کاترین اشتون برگزار می‌شود، گفت: روز پنج شنبه هم جلسه‌ای با مجموعه کشورهای ۱+۵ در حد مدیران سیاسی خواهیم داشت، زیرا معتقدیم حضور همه اعضای ۱+۵ برای رسیدن به راه‌حل ضروری است و بسیار خوب است که پنج‌شنبه از این فرصت برای رسیدن به نقطه مشترک استفاده کنیم.

ظریف افزود: این خواست جمهوری اسلامی ایران بود که علاوه بر مذاکرات با کاترین اشتون و آمریکا، یک بار هم مذاکره با کل ۱+۵ باشد و به این دلیل است که روز پنج شنبه هم به مدت مذاکرات افزوده شد و این نشان دهنده اراده سیاسی در همه طرف‌ها است.

جان کری: توافق با ایران دور از دسترس نیست

در این میان جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا هم با اشاره به مهلت باقیمانده برای انجام توافق هسته ای با ایران گفته است که تحقق این توافق تا ۲۴ نوامبر دور از دسترس نیست.

آقای کری روز سه شنبه در جریان کنفرانس خبری در پاریس گفت: «فکر نمی‌کنم توافق با ایران دور از دسترس باشد” ولی به گفته او “همچنان مسائل حادی وجود دارد که باید حل و فصل شوند.»

مذاکرات ایران، آمریکا و مقامات اتحادیه اروپا از روز سه شنبه در سطح معاونان در وین آغاز شده است.

همچنین مری هرف سخنگوی وزارت خارجه آمریکا سه شنبه عصر گفت که خانم اشتون و مدیران سیاسی گروه پنج به علاوه یک روز پنجشنبه در وین با هیات ایرانی ملاقات خواهند کرد.

حسن روحانی، رییس جمهور ایران روز دوشنبه در گفتگوی تلویزیونی رسیدن به توافق نهایی را حتمی دانسته و گفته بود “در مساله هسته‌ای، دو طرف حتما به تفاهم می‌رسند و این تفاهم بر مبنای قاعده برد – برد خواهد بود.”

لاوروف: کیفیت توافق مهم تر از ضرب الاجل است

از سوی دیگر سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه در کنفرانس خبری دیگری در پاریس گفت که ضرب الاجل ۲۴ نوامبر “مقدس” نیست.

او گفت: “مطمئن هستم که یک مصالحه امکان پذیر است. ولی نمی توانم تضمین کنم که این مصالحه تا ۲۴ نوامبر صد در صد عملی باشد. این یک تاریخ مقدس نیست.”

آقای لاوروف گفت:‌ “ما برای گرفتن نتیجه تا آن تاریخ تلاش می کنیم اما من قانع شده ام که نه ضرب الاجل های مصنوعی بلکه اصل و اساس موافقتنامه است که مهم است، کیفیت توافق مهم است.”

بر اساس توافق ایران و گروه ۱+۵، مهلت مذاکرات جامع تا سوم آذر (۲۴ نوامبر) تمدید شده است.