گزارش های رسیده از ایران حاکی از آن است که روزنامه آسمان امروز پنج شنبه اول اسفند با اعلام جرم از سوی دادسرای فرهنگ و رسانه به علت آنچه «انتشار مطالب خلاف موازین اسلامی و توهین به مقدسات اسلامی» گفته می شود، توقیف شده است.

دادسرای عمومی و انقلاب تهران اعلام کرده است که «روزنامه آسمان در شماره روز سه شنبه مورخ ۲۹/۱۱/۱۳۹۲ با انتشار مطلبی به نقل از هرمیداس باوند استاد پیشین دانشگاه تهران، نوشته بود که حکم قصاص «غیر انسانی» است.

متعاقب انتشار این مطلب سرپرست دادسرای فرهنگ و رسانه علیه مدیر مسئول این روزنامه اعلام جرم کرد و خواستار توقف انتشار آن شد. در پی ارجاع پرونده به شعبه بازپرسی دادسرای فرهنگ و رسانه، بازپرس پرونده پس از رسیدگی، دستور توقیف این روزنامه را به وزارت فرهنگ ایران صادر و ابلاغ کرد.

این گزارش هم چنین حاکی است که مدیر مسئول روزنامه آسمان نیز تحت تعقیب قضایی قرار گرفته است.»

محمد قوچانی سردبیر روزنامه آسمان در تماس با رسانه های داخلی ایران از خوانندگان عذر خواهی کرده و توضیح داده است که « شماره ۴ روزنامه “آسمان” به دلیل تراکم و شتاب کار در روزهای آغازین انتشار روزنامه، مطلب مندرج در صفحه ۲۳ بدون اعمال تغییرات و حذفیات اعمال‌شده از سوی مدیریت روزنامه، روانه چاپخانه شده بود.

این اشتباه به دلیل آشفتگی شروع کار و ضعف امکانات فنی رخ داده و بدیهی است که دیدگاه «آسمان» نبوده است و فرض بر این بوده که گوینده سخن تنها در پی بیان عنوان عنوان اعلامیه جبهه ملی بوده و با همین حساسیت متن اصلاح شد که متأسفانه سهواً اعمال نشد.»

نوشاد عمادی از دوستان عباس بزرگمهر مدیرمسئول روزنامه آسمان به خبرگزاری ایسنا، درباره آخرین وضعیت پرونده وی گفت: «برای آقای بزرگمهر قرار وثیقه ۳۰۰ میلیون تومانی صادر شده بود که به علت پایان وقت اداری قرار دادن وثیقه به صبح شنبه موکول شد و آقای بزرگمهر به زندان اوین منتقل شدند.»

دلالت دادسرای عمومی به گزارشی با عنوان «علم سیاست در زمانه سخت» در شماره روز ۲۹ بهمن این روزنامه چاپ شده بود که براساس آن هرمیداس باوند، استاد پیشین دانشگاه و عضو جبهه ملی لایحه قصاص را طی سخنانی در جمع دانشگاهیان دهه شصت “غیر انسانی” دانست.

طبق مطالب منتشر شده از سوی هواداران جبهه ملی، در آخرین ماه های سال ۱۳۵۹ جبهه ملی ایران از گردانندگان حکومت خواسته بود به مردم امکان اظهار نظر درباره لایحه قصاص که دولت به مجلس داده بود، را دهد.

عباس بزرگمهر مدیر مسئول روزنامه آسمان که هم اکنون تحت پیگرد قضایی قرار گرفته است انتشار این مطلب را اشتباهی سهوی دانسته و در این باره به خبرگزاری ایسنا گفت: «روز سه‌شنبه ۲۹ بهمن‌ماه در روزنامه آسمان مطلبی منتشر شد که در آن استادان و دانشجویان دهه ۶۰ یادی از همان ایام کرده بودند و خاطرات خود را درباره دهه ۶۰ گفته بودند. در همین میان دکتر هرمیداس باوند درباره بیانیه‌ای که در آن زمان درباره قصاص مطرح شده بود، خاطره‌ای گفته بود. عنوان این بیانیه، “قصاص غیرانسانی” بود که همین پسوند غیرانسانی مسئله‌ساز شد.»

وی ادامه داد: «من در نسخه‌ای که برای چاپخانه قرار بود فرستاده شود، این پسوند را حذف کردم اما متأسفانه بخش فنی روزنامه سهوا نسخه اصلاح‌نشده را برای چاپخانه فرستاده بود. با توجه به اینکه روزنامه ما شماره‌های ابتدایی خود را منتشر می‌کند و امکانات فنی کمی داریم، چنین اشتباهی ممکن است که اتفاق بیافتد.»

بزرگمهر با بیان اینکه ما خودمان پس از چاپ و توزیع روزنامه متوجه چنین اتفاقی شدیم، تصریح کرد: «اولین خبر را در این باره، یکی از خبرگزاری‌ها منتشر کرد که من در تماس با آن خبرگزاری ماجرا را توضیح دادم، اما متأسفانه رسانه‌های دیگر نیز به این موضوع دامن زدند و موضع گرفتند. برخی، از این اتفاق به عنوان یک بُل سیاسی برای حذف رقیب استفاده کردند. این در حالی است که من به عنوان مدیرمسئول روزنامه آسمان، در همان زمان که چنین بیانیه‌ای منتشر شد، جزو مخالفان این عقیده بودم.»

هرمیداس باوند در این باره به شرق پارسی گفت : «من در مراسمی که به مناسبت گردهمایی فارغ التحصیلان دانشکده علوم سیاسی و حقوق دانشگاه تهران در دهه شصت در خانه اندیشمندان علوم انسانی واقع در خیابان ویلا تهران برگزار شده بود، شرکت کردم و به بیان خاطراتی از اوایل انقلاب پرداختم.»

باوند افزود: «من در آن نشست به ماجرای امضای بیانیه ای که در اوایل انقلاب که لایحه قصاص را غیر انسانی خوانده بودند و استادانی مانند دکتر کاتوزیان و دکتر بهنام آن را امضاء کرده بودند و بعدا هم از دانشگاه اخراج شدند، اشاره کردم. من به هیچ عنوان نظرم نسبت به اکنون نبود و از حرف من سوء تعبیر شده است.»

وی تاکید کرد: «اینکه گفته شود من قصاص را غیر انسانی می دانم اشتباه است. به نظرم نقل قول را به درستی انعکاس ندادند و این اشتباهی است که صورت گرفته که می توانست تصحیح شود نه اینکه روزنامه توقیف شود.»

در پی انتشار این گزارش رسانه‌های محافظه کار با انتقاد نسبت به چاپ این مطلب، سلسله مطالب و مصاحبه هایی را در زمینه انتقاد از این روزنامه و تایید قصاص منتشر کردند.

خبرگزاری فارس با انتشار یادداشتی از رضا سراج، نوشت که این مطلب با هدف «حرمت شکنی و قداست زدایی از مقدسات دینی با هدف تضعیف کردن غیرت و تعصب دینی در جامعه» منتشر شده است.

همچنین این خبرگزاری به نقل از آیت الله شبستری عضو مجلس خبرگان رهبری ایران نوشت: «قصاص از ضروریات اسلام است» و «زنجیره‌نویسان برای خوشایندی اربابان خود یعنی آمریکا و برخی کشورهای مدعی حقوق بشر مطلب ننویسند.»

در ادامه این روند مشرق نیوز از دیگر سایت‌های محافظه کار نوشت که صادق کوشکی از فعالان سیاسی محافظه کاران از حسن روحانی خواسته با «روزنامه آسمان به خاطر انتشار چنین مطلبی برخورد کند.»

در خبری دیگر خبرگزاری فارس به انتقاد دولت روحانی پرداخته است و به نقل ازباقرزاده رییس مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات حوزه های علمیه نوشته که «هجمه به قصاص حاصل فضای وزارت فرهنگ یازدهم است.»