یک زن ایرانی در انتخابات سال ۸۸ رأی خود را به صندوق می اندازد – عکس از گتی ایمیجز

یک زن ایرانی در انتخابات سال ۸۸ رأی خود را به صندوق می اندازد – عکس از گتی ایمیجز

با آغاز پخش برنامه ها و مصاحبه های رادیویی و تلویزیونی نامزدهای انتخاباتی در ایران، اظهار نظرها و سخنان جنجالی کاندیداها به هیجان انتخابات در این کشور افزوده است.

هشت نامزد انتخاباتی در ایران به تدریج از روز شنبه گذشته در پشت میکروفون رادیو یا مقابل دوربین تلویزیون دولتی ایران قرار گرفتند و تاکنون درباره‌ی اغلب موضوعات کلیدی و حساس مورد توجه مردم مانند برنامه اتمی ایران، رابطه این کشور با غرب، حضور زنان و جوانان در عرصه‌های سیاسی و اجتماعی، موضوع یارانه‌ها و دیگر موارد سخن گفته اند.

اما شاید در میان اظهارنظرها و مصاحبه هایی که تاکنون از نامزدها پخش شده هیچکدام به اندازه سخنان حسن روحانی دبیر سابق شورای عالی امنیت ملی توجه مردم را جلب نکرد. روحانی در پاسخ به سؤال مجری گفت‌وگوی ویژه خبری مبنی بر توقف فعالیت هسته ای ایران در قراردادهای سعدآباد، بروکسل و پاریس گفت: شما که می‌دانید این مسائل دروغ است، در سعدآباد اصلاً قراردادی نبود، طرح این مسائل مربوط به بی‌سوادها است، شما که اینها را می‌دانید و اگر در گوشی به شما اطلاع می‌دهند حتماً آنها بلد نیستند که به شما می‌گویند.

از سوی دیگر حسن عابدینی مجری گفت‌وگوی ویژه خبری در پاسخ به این سوال که چرا در بحث انتقادی با آقای روحانی وارد نشده است گفت: به صورت کلی گفت‌وگوی ویژه مناظره نیست و بنای چالش با کاندیدا را ندارد.

وی افزود: “صحبت‌های ایشان درباره بحث هسته‌ای نیز به طور کامل بیان شد. من وقتی هم سوالم را پرسیدم، گفتم که نحوه برخورد شما با منتقدین چه خواهد بود؟ ما آنجا هم با هم وارد مباحثه و چالش نشدیم که صحبت‌های شما درست است یا غلط است. چون فکر می‌کنم مردم خودشان تمام موارد را به صورت کامل رصد می‌کنند و خودشان در جریان موضوعات هستند و داوری با خود مردم است.”

همچنین علی‌اکبر ولایتی روز سه شنبه به سخنان حسن روحانی در برنامه گفت وگوی ویژه خبری شبکه دو سیما واکنش نشان داد.

این نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری ایران در نشست خبری امروز خود در خبرگزاری فارس در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه آیا ایران اسلامی در دورانی انرژی هسته‌ای را تعلیق کرده است یا خیر، اظهار داشت: بله، دوره‌ای تعلیق هسته‌ای صورت گرفت و سانتر‌یفیوژها متوقف شد چرا که غربی‌ها می‌گفتند شما غنی‌سازی هسته‌ای را برای مدت کوتاهی متوقف و بعد از مذاکرات ادامه دهید که مقام معظم رهبری در مرداد سال ۸۴ دستور دادند که غنی سازی از سرگرفته شود. چرا که این خواسته آنان که تنها برای مدت کوتاهی غنی سازی را متوقف کنیم، دروغ بود.

سعید جلیلی روز شنبه در گفت‌وگوی ویژه خبری در شبکه دوم تلویزیون ایران گفت شناخت او از ایران با توجه به حوزه کاری که در آن است موجب شده تا در انتخابات پیش روی ریاست جمهوری نامزد شود.

محسن رضایی هم که سومین بار در انتخابات ریاست جمهوری نامزد می شود روز شنبه در برنامه دوربین شبکه اول سیمای ایران گفت نیازی به معرفی خود نمی‌بیند. وی گفت زندگی مردم نباید در فقر و گرانی و بیکاری باشد و «باید آن را تغییر دهیم». جلیلی گفت “یکی از مهمترین کارهای رئیس‌جمهور پرداختن به موضوع اقتصاد است و از مهمترین انتظارات و سؤالات مردم این است که در حوزه اقتصاد چه اتفاقی رخ بدهد.”

محمد غرضی نیز در شبکه جام‌جم حاضر شد و گفت کشور را با اقتصادش خوب می‌شناسد. غرضی گفت اولویت او، اگر در انتخابات پیروز شود، مهار تورم است که رشد بی‌رویه آن به کاهش قدرت سیاسی و اقتصادی ایران انجامیده است.

علی اکبر ولایتی هم روز دوشنبه در شبکه جام جم گفت کاری که امروز در رابطه با مسائل هسته‌ای، تحریم‌ها و روابط خارجی با کشورهای دیگر می‌توانیم در دولت آینده انجام دهیم، سخت‌تر از کاری که ما در قضیه ۵۹۸ و تثبیت قرارداد ۱۹۷۵ داشتیم نیست.

غلامعلی حدادعادل روز دوشنبه در شبکه جام جم در پاسخ به این سوال که باید معلوم شود نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری چه شعارهایی را مطرح می‌کنند گفت “نظرم بر این است که نباید فقط شعار دهیم و من سعی می‌کنم قولی ندهم که به عمل شدن اعتقادی نداشته باشم.”