پس از اعمال تحریم‌های امریکا علیه ایران، شهر نجف در جنوب بغداد، با بحران اقتصادی سهمگینی دست و پنجه نرم می‌کند. به گزارش خبرگزاری فرانس‌پرس، تحریم‌ها موجب کاهش تعداد زائران ایرانی شده وهتل‌های این شهر را به ساختمان‌هایی متروکه بدل و رکود را بر مکان‌های تجاری حاکم کرده است.

هر ساله بیش از یک و نیم میلیون زائر به نجف که یکی از برجسته‌ترین شهرهای مقدس شیعیان در جهان به حساب می‌آید روانه می‌شوند. این عدد جدای از کسانی است که در راهپیمایی اربعین، همایش میلیونی شیعیان، شرکت می‌کنند. صائب ابوغنم، رئیس اتحادیه هتلداران نجف به خبرگزاری مطبوعات فرانسه گفت: بیش از ۸۵ درصد زائران ایرانی‌اند”. درخیابان‌های نجف(در ۱۵۰ کیلومتری جنوب بغداد) تابلوهای راهنمایی مسافران به زبان فارسی به وفور دیده می‌شود و این زبان میان ساکنان بسیار رواج دارد، اما امسال به احتمال زیاد تعداد زائران به شدت کاهش می‌یابد چرا که ارزش ریال ایرانی در شش ماه گذشته به یک سوم سقوط کرد.

فرزاد رضا که شالی به رنگ‌های پرچم ایران دورگردنش گذاشته، هزینه سفرش به نجف را در دفتر خدمات مسافرتی زیارتی در ایران پرداخته است. این مرد سبیل کلفت احتمال می‌دهد راهی نشدن ایرانیان به سمت عراق “به علت کاهش ارزش ریال است”. ایالات متحده هفته گذشته، تحریم‌های سختی را بر اقتصاد ایران بازگرداند که ازاساس اوضاعی بحرانی دارد. ارزش پول این کشور در بازار ارز و صرافی‌ها هماکنون به حد ۱۲۰ هزار ریال در برابر یک دلار سقوط کرده. برای کسب ویزای ورود به عراق، باید عوارض را به دلار پرداخت.

مهربان، یکی از اندک زائران ایرانی که به نجف رسیده می‌گوید، مثل همه هموطنانش برای تهیه ویزای عراق ۴۰ دلار پرداخته است. ابومهدی نیز می‌گوید” بازار ارز ملتهب است و دولت کاری نمی‌کند، برای همین تعداد زائران ایرانی کاهش پیدا کرده” توریسم در عراق به توریسم مذهبی خلاصه می‌شود و به طور اساسی بر نجف و کربلا و چند شهر دیگر که مزار ائمه شیعه‌ آنجاست متمرکز است، مثل سامر و شمال بغداد.

براساس گزارش خبرگزاری فرانسوی، پیش بینی می‌شود توقف سفر زائران ایرانی به مراقد ائمه شیعیان در عراق، آثار وخیمی بر این بخش بگذارد که براساس آمار سال ۲۰۱۷، حدود ۵۴۴ هزار نفر به طور مستقیم یا غیرمستقیم در آن شاغلند. براساس آمار مؤسسه عالی سیاحت و سفر، همچنین ۵ ملیارد دلار درآمد توریسم مذهبی، ۳ در صد در آمد ناخالص ملی را تشکیل می‌دهد.

با شروع اعمال تحریم‌ها، آثار آن بر شهر نجف که خود را آماده استقبال از زائران و انجام آیین‌های مذهبی در ماه آگوست می‌کند، کاملاً مشهود است. ابوغنیم تأکید می‌کند” رزرو بسیاری از هتل‌ها لغوشده و تعداد زائران به شدت کاهش یافته”. البته اشاره می‌کند آمار دقیقی از شاغلان در ۲۸۵ هتل‌ نجف در دست نیست. پیش از این، روزانه از فرودگاه نجف ۳۵ پرواز بین کشورهای همسایه انجام می‌شد اما به گفته مدیران این فرودگاه، امروزه تنها ۱۲ پرواز صورت می‌گیرد که زائران عراقی را به مراقد شیعیان درایران می‌برد. به گفته یوسف ابوطابوق، مالک هتل “البلد الامین- سرزمین امن” در نجف برای مواجهه با بحران ” گاهی برخی هتل‌ها مبلغ کرایه اتاق‌های خود را پنجاه درصد کاهش داده‌اند”.

ابوطابوق (۸۵ ساله) می‌افزاید، این پیشنهادها چیزی را تغییر نداد و تأکید کرد، بدون زائران ایرانی ” بازار در حال فروپاشی است”. ایران بعد از ترکیه بالاترین حجم مبادلات تجاری با عراق را دارد و براساس منبع رسمی در وزارت بازرگانی، سال گذشته به سقف ۶/۷ میلیارد دولار رسید.