هلگا اشمیت (راست) عباس عراقچی

هلگا اشمیت (راست) عباس عراقچی

عباس عراقچی، معاون وزیر امور خارجه ایران در امور حقوقی و بین‌المللی امروز جمعه دیداری دو جانبه با هلگا اشمیت، نماینده کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا برگزار کرد.

عراقچی درباره این مذاکرات اظهارداشت: «نمی توانم بگویم که پیشرفتی داشته ایم یا نه، اما مذاکرات کاملا جدی و با حسن نیت در حال انجام است.»

مجموعه این دور مذاکرات که در هتل اینترکنتیننتال شهر ژنو برگزار شد، با هدف حل و فصل اختلافات باقیمانده در نشست کارشناسی ایران و ۱+۵ بود.

او مذاکرات را «بسیار فنی و جدی» دانسته و تصریح کرده است، هدف از این مذاکرات حل اختلافاتی است که بین ایران و گروه ۱+۵ درباره نحوه اجرای برنامه اقدام مشترک باقی مانده است.

وی گفت: «دراین مذاکرات بحث های فنی با در نظر گرفتن عناصر و رنگ و لعاب های سیاسی مطرح است. در حال حاضر سعی می‌‌کنیم به درک و تفسیری مشترک از متن توافق برسیم.»

عراقچی روزگذشته دیداری دو جانبه با وندی شرمن نماینده آمریکا و همچنین نشست سه جانبه ای با حضور وی و هلگا اشمیت داشت.

این مذاکرات تازه درباره مسائل باقی‌مانده در ساز و کار اجرایی توافق‌نامه نوامبر ژنو با عنوان «برنامه اقدام مشترک» برگزار شد.

هفته پیش عباس عراقچی خبر داده بود چند مورد اختلاف نظر در باره توافقنامه ژنو باقی مانده که «باید در سطوح سیاسی بررسی شود». وی در عین حال درباره این اختلاف نظرها تاکید کرده بود که «تفسیر» طرفین از متن توافقنامه یکسان نیست و «آنها ممکن است یک جور و ما جور دیگر تفسیر داشته باشیم.»

موضوع نسل جدید سانتریفوژهای پیشرفته از آن جایی مطرح شد که دو هفته پیش علی اکبر صالحی، رییس سازمان انرژی اتمی ایران، خبر داده بود که نسل جدید این سانتریفوژها در حال ساخت است اما پیش از اینکه به تولید انبوه برسند باید به طور دقیق تست شود.

ایران همزمان به دیدار دو بازرس آژانس بین المللی انرژی اتمی از تاسیسات هسته ای ایران، این اطلاعات تازه درباره نسل جدید سانتریفوژهایش را در اختیار این نهاد قرار داد. این بازرسان به دعوت ایران برای بازدید از تاسیسات اتمی اراک وارد این کشور شده‌ بودند.