سامانه موشکی اس 300 - پی ام یو 2

سامانه موشکی اس ۳۰۰ – پی ام یو ۲

بشار اسد در گفت و گو با شبکه تلویزیونی لبنانی «المنار» گفت کشورش اولین محموله سامانه دفاع موشکی اس ۳۰۰ را از روسیه دریافت کرده و دومین محموله اس ۳۰۰ به زودی تحویل سوریه خواهد شد.

رییس جمهور سوریه در حالی خبر از تحویل موشک های زمین به هوای اس ۳۰۰ داد که اتحادیه اروپا اجازه تحویل اسلحه به شورشیان سوری را صادر کرد.

سامانه دفاع موشکی اس ۳۰۰ قابلیت هدفگیری هواپیماهای جنگی و موشک‌های هدایت شونده را دارد. اس ۳۰۰ شبیه ترین سامانه دفاع موشکی به موشک‌های پاتریوت است که ناتو به رهبری آمریکا در اختیار ترکیه قرار داد. ترکیه موشک‌های پاتریوت را در مرزهایش با سوریه تعبیه کرد.

اسد با اعلام این خبر اضافه کرد: «بیش از صد هزار جنگجو هم اکنون در خاک سوریه حضور دارند که بیشتر آنها از مرزهای ترکیه و لبنان وارد خاک سوریه شدند و از حمایت تسلیحاتی و مالی قطر، عربستان سعودی و ترکیه برخوردار هستند.»

«دولت سوریه در برابر گروههای سوری که بخواهند برای آزادکردن منطقه اشغالی جولان اقدامات جنگی انجام دهند، نخواهد ایستاد. ارتش سوریه به هرنوع حمله اسرائیل متناسب با آن، بلافاصله پاسخ خواهد داد.»

شبکه تلویزیونی المیادین درخبری فوری اعلام کرد بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسراییل خواستار آماده باش نظامی به منظور آمادگی برای رویارویی با تنش های احتمالی جدید در منطقه شد.

تحلیلگران سیاسی بر این باورند که تحویل موشک های اس ۳۰۰ به سوریه از سوی روسیه حرکت متقابلی درپی تصمیم اخیر اتحادیه اروپا مبنی بر برداشتن تحریم تسلیحاتی شورشیان سوری است.

ولید المعلم، وزیر خارجه سوریه روز چهارشنبه خاطر نشان کرده بود:«سوریه اجازه نمی‌دهد هر گونه تهاجم اسرائیل بدون اقدام تلافی‌جویانه و بی‌پاسخ بماند. اقدام تلافی‌جویانه متناسب با حجم حمله خواهد بود و از همان نوع سلاح‌ها نیز استفاده خواهد شد.»

روسیه هدف از ارسال این سامانه دفاع موشکی را جلوگیری از مداخله خارجی در امور سوریه اعلام کرده است.