تئاتر شهر در تهران

تئاتر شهر در تهران

«هنر ایرانی در یک هفته» دریچه ای است به سوی اتفاقات هنری داخل ایران در طول هفته که رویدادهای مربوط به سینما، تئاتر، هنرهای تجسمی، موسیقی، ادبیات و فرهنگ را مرور می کند.

«سینما سلام»؛ سینمای مجانی

در طرحی به نام «سینما سلام» در ایران، تمام سینماهای ایران در روز دهم بهمن به طور مجانی پذیرای تماشاگران بود.

این طرح که قرار است دو بار در سال (روز ملی سینما در شهریور ماه و دهم بهمن به مناسبت انقلاب اسلامی) اجرا شود، تماشاگران زیادی را به سالن سینماها کشاند و صف های طولانی برای آن تشکیل شد.

تمام هفده فیلم روی پرده سینماهای ایران شامل این طرح شدند. مجری این طرح سازمان سینمایی است که این برنامه را هدیه این سازمان به مردم معرفی کرده است.

این سازمان میانگین فروش فیلم های ایرانی را حساب کرده است و برمبنای آن مبلغی را بابت این دو روز به تولید کنندگان و پخش کنندگان فیلم پرداخت می کند.

برخی به این طرح انتقاد کردند که باعث افت فروش فیلم ها در روزهای دیگر شده است و برخی دیگر ضمن حمایت از آن، می گویند که این طرح باعث آشتی مردم با سینما می شود.

فیلم های ایرانی در جشنواره روتردام

مهناز افشار در جشنواره روتردام

مهناز افشار در جشنواره روتردام

سه فیلم از سینمای ایران در چهل و سومین دوره جشنواره روتردام به نمایش درآمد و هر سه فیلم مورد استقبال تماشاگران قرار گرفت، تا آنجا که اغلب نمایش های این فیلم ها با سالن پر روبرو بود.

دست نوشته ها نمی سوزند (محمد رسول اف)، ماهی و گربه (شهرام مکری) و از تهران تا بهشت (ابوالفضل صفاری) سه فیلم ایرانی جشنواره روتردام بودند؛ جشنواره ای که هر ساله توجه خاصی به سینمای ایران دارد و سال پیش هم یک برنامه مفصل درباره سینمای ایران ترتیب داده بود.

رسول اف به دلیل ممنوع الخروج بودن امکان حضور در این جشنواره را نداشت، اما مکری و صفاری هر دو در جشنواره حاضر شدند و به سوالات تماشاگران پاسخ دادند. مهناز افشار بازیگر فیلم از تهران تا بهشت هم در این جشنواره حضور داشت و در جلسه پرسش و پاسخ با تماشاگران شرکت کرد.

تک خوانی زن: مشکل اسلامی؟

مسئله تک خوانی زنان، مسئله ای است که موسیقی ایرانی از ابتدای وقوع انقلاب تا به امروز با آن درگیر بوده است.

این روزها بحث های تازه ای درباره جایز بودن تک خوانی زنان داغ شده است و وزیر ارشاد هم تلویحاً از آن حمایت کرده، هرچند این حمایت موج حملات تندروها را به دنبال داشته است.

از آخرین نظرها در این باره، نظر آیت الله فاضل لنکرانی است که به تازگی اعلام شده: «تک خوانی زن اگر غنا نباشد، موجب خضوع و مفسده هم نباشد، اشکالی ندارد، حتی اگر زنی با صدای خوش اذان بگوید، با این قیودی که بنده گفتم اشکالی ندارد.»

این مرجع تقلید ساکن قم منظور از مفسده را توضیح داده است: «این است که مخاطبی که آنجا نشسته در فکر شهوانی و فساد و یا اعمال ناشایست قرار بگیرد. اگر مخاطب از شنیدن صدای زن لذت ببرد از مصادیق فساد است و حرام است.»

اجرای مشترک هنرمند ایرانی و اسراییلی

دو هنرمند ایرانی و اسراییلی در یک کنسرت مشترک در لاهه با هم می نوازند.

در این کنسرت که در سایه شعار «دشمنان قسم خورده یا بهترین دوستان بالقوه» شکل می گیرد و در روزهای هفتم و هشتم فوریه اجرا خواهد شد، رافائل رودان از اسراییل و سهند صاحب دیوانی از ایران با هم می نوازند و به شکل داستان گویی اجرایشان را پیش می برند.

این دو که با هم در سال ۲۰۱۲ در جشنواره ای در آمستردام آشنا شده اند، تصمیم به همکاری با یکدیگر گرفته اند.

در این برنامه داستان های کلاسیک یهودی و فارسی با هم ترکیب می شود. این برنامه قرار است که به شکل تور در هلند ادامه یابد و در ماه مارس در بریتانیا اجرا شود.

حذف چند عضو هیئت نظارت بر کتاب

به نظر می رسید وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اعضای تازه پیشنهادی برای هیئت نظارت بر کتاب، قصد دارد تغییرات ملموسی را در زمنیه مسئله بحث انگیز سانسور کتاب موجب شود، اما این هفته شورای عالی انقلاب فرهنگی با برخی اعضای پیشنهادی این هیئت مخالفت کرد و به جای آنها چهره های تندوریی را وارد این هیئت کرد.

مهدی فیروزان (مدیر عامل شهر کتاب) و رسول جعفریان (رییس مستعفی کتابخانه مجلس شورای اسلامی) دو نفری هستند که عضویتشان در هیئت نظارت کتاب با مخالفت شورای عالی انقلاب فرهنگی روبرو شده است.

به جای این دو چهره معتدل، مهدی خاموشی و حسن کجوئیان اعضای شورای انقلاب فرهنگی، فریبا علاسوند (عضو دفتر مطالعات و تحقیقات زنان حوزه علمیه قم) از جمله کسانی هستند که به عضویت این هیئت درآمده اند.

مهدی فیروزان در گفت و گویی با خبرگزاری ایسنا به این موضوع واکنش نشان داده و گفته است:«نمی دانم، اما دوست دارم بدانم که چرا این اتفاق افتاده، چون تا جایی که من مطلع بودم، شاید از میان افرادی که نامشان در لیست ارشاد بود، من قدیمی ترین فرد در حوزه کتاب هستم، همچنین از بین اعضای آن فهرست تنها کسی هستم که در تمام سال های فعالیتم فقط درباره کتاب کار کرده ام.»

پایان کار جشنواره تئاتر فجر؛ جشنواره ای کم رمق

سی و دومین جشنواره تئاتر فجر در حالی پایان یافت که انتظارات اهالی تئاتر را برآورده نکرد. با آن که به نظر می رسید با توجه به تغییرات صورت گرفته در جشنواره فیلم فجر، تئاتر هم از اندکی بازتر شدن شرایط سود ببرد، با این حال جشنواره تئاتر فجر به دلیل حاشیه های متعدد از جمله تغییر دبیر جشنواره تنها ده روز پیش از آغاز جشنواره، نتوانست جشنواره موفقی را طی کند، به خصوص که اغلب چهره های شناخته شده تئاتری در این دوره از جشنواره هم غایب بودند.

شانزده تالار تهران میزبان این جشنواره بودند و نمایش های بخش بین الملل، امسال در شهرستان ها هم اجرا شدند.

با آن که غالب نمایش های امسال با استقبال چندانی روبرو نشدند، اما کارگردان شناخته ای چون محمد رحمانیان تماشاگران را به تالار تئاتر کشاند. “آرش‌ساد” به کارگردانی محمد رحمانیان که متن آن ترکیبی از آرش بهرام بیضایی و مارا- ساد پتروایس است، دو بار در جشنواره فجر اجرا شد و ظاهراً قرار است که تنها سه اجرای دیگر از بیست و یک تا بیست و سوم بهمن اجرا شود.

درگذشت پرتو مهتدی

پرتو مهتدی مترجم ونویسنده سینمایی با سابقه و پرکار دوشنبه شب درگذشت.

پرتو مهتدی که به هنگام مرگ شصت و دو سال داشت، از مدت ها پیش از سرطان ریه و کبد رنج می برد.

آقای مهتدی فعالیت هایش را از دهه شصت شمسی آغاز کرد و سال ها در نشریات مختلفی چون فیلم، دنیای تصویر و هفته سینما به فعالیت پرداخت.
مهتدی همچنین با جشنواره فیلم فجر همکاری می کرد و مترجم چندین کتاب از جمله آثار دانیل استیل بود.

انجمن منتقدان و نویسندگان سینمایی به تازگی از پرتو مهتدی بخاطر سال ها فعالیت تقدیر کرد، در حالی که مهتدی به دلیل بیماری نتوانست در این برنامه شرکت کند.