با مأموریت ویژه جشنواره ابوظبی و همکاری با «گران تئاتر دل لیثیو»

جشنواره ابوظبی برنامه ویژه خود در دادن مأموریت ویژه بین‌المللی در سال جاری را آغاز کرد. این برنامه با اولین اجرای «از آشور تا اشبیلیه» در «گران تیاتر دل لیثیو» بارسلونای اسپانیا در ۴ نوامبر شروع شد.
به گزارش الشرق الاوسط، در این نمایش، نصیرشمه استاد عود عربی و فرستاده سازمان ملل برای صلح به همراه ۳۰ هنرمند از فارغ التحصیلان بیت العود به منظور جست‌وجوی راه گفت‌وگوی چند جابنه میان تمدن‌ها از طریق ریشه‌های مشترک موسیقی به ویژه میان عود و گیتار برگزار شد.
این اولین کنسرت موسیقی عربی است که در سالن اپرای «دل لیثیو» در بارسلون برگزار می‌شود.
از طریق اعطای این مأموریت ویژه از سوی جشنواره ابوظبی که در چارچوب تفاهمنامه همکاری بین سالن «گران تئاتر دل لیثیو» و مؤسسه فرهنگی و هنری ابوظبی مسئول همآهنگ کننده جشنواره ابوظبی در سال ۲۰۱۵، نصیرشمه آمیزه‌ای از میراث موسیقی عربی و غربی اجرا کرد.
این جدیدترین قطعات می‌توانند موجب تقویت روابط تاریخی موسیقی مشترک میان جهان عرب و اروپا و ادای احترام به چهره‌های بزرگ موسیقی بشوند.
در مدت ۹۰ دقیقه حاضران در «دل لیثیو» از اجرای زیبا و شب تاریخی که شمه و شاگردانش خلق کردند، لذت بردند.
کارلوس پنیانا نوازنده مشهور فلامینکو از اسپانیا و نوازنده یونانی بوزوکی گئورگیو مانولاکس این گروه را همراهی می‌کردند.
شاگردان شمه فارغ التحصیلان بیت العود از الجزائر، قاهره و ابوظبی بودند.
جالب توجه در آن شب، استفاده نصیر شمه از چهار عود جدیدی بود که نتیجه سال‌ها تلاش و پژوهش او و شناخت بلکه دلبستگی و عشق عمیق به ساز عود است. این سازها عبارتند از: عودلین، عودلا، عودلو و عودباس.
دکتر حصه العتیبه سفیر کشور امارات در اسپانیا، دربارهٔ روابط فرهنگی میان این دو کشور گفت «این قبیل برنامه‌ها کمک بزرگی به تقویت گفت‌وگو و روابط فرهنگی میان کشورها می‌کنند که می‌تواند روابطی گرم بین ملت‌ها علیرغم اختلاف فرهنگ و زبان و دین ایجاد کنند».
نصیر شمه نیز گفت: «هدف اینگونه فعالیت‌ها، تقدیم تصویری بزرگ از آنچه داریم و از آنچه در آن به سر می‌بریم است. نمی‌خواهیم چیزی را به جهان اثبات کنیم جز اینکه فضای زیبایی که ما را به دیگران پیوند می‌دهد، گسترده بشود. بر این زیبایی بسیاری از گفت‌وگوها، ارزش‌ها و اصولی که به سوی صلح بشری رهبری می‌کنند، بنا می‌شوند. منظورم صلح عادلانه است، صلحی که در آن رنج و ظلمی بریکی از دو طرف تحمیل نشود. صلح موسیقی و زیبایی و فرهنگ. صلحی که بتوانی با آن آینده‌ای بسازی بی آنکه چیزی از سرزمین یا فرهنگ یا هویتت را از دست بدهی».
شمه افزود: «امروز صدای جدیدی را تقدیم می‌کنیم که با آن شنونده را با فرهنگ عمیق‌مان مجذوب می‌سازیم. چطور ساز عود زاد و ولد می‌کند و به پنج ساز تبدیل می‌شود و چگونه می‌توانیم با سازی به این حجم چنین صداهای تازه‌ای تولید کنیم. مهارت‌های متفاوت جوانان را فراموش نکنیم. می‌بینید تونسی و عراقی و یمنی و لبنانی و مصری و اماراتی و شهروندان همه کشورها موجود روی صحنه‌اند و چگونه همین ساز همه لهجه‌ها را در خود دارد. این نکته مهمی است که می‌خواهیم نشان بدهیم. این همان چیزی است که من و جشنواره ابوظبی و مؤسسه فرهنگی هنری ابوظبی از سال ۱۹۹۷ تاکنون برای آن تلاش می‌کنیم. ما امروز در بارسلونا راه را ادامه می‌دهیم و چیز جدید و غنی تقدیم می‌کنیم و به آن افتخار می‌کنیم».