پس از گذشت پنج ماه از روی کار آمدن دولت یازدهم در ایران، نخستین نشست هم اندیشی دولت تدبیر و امید با احزاب این کشور فردا ۱۴ دی ماه با حضور عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور ایران، در در راستای تقویت احزاب که یکی از شعارهای اصلی روحانی در ایام انتخابات ریاست جمهوری بود در تهران برگزار می شود.

در این نشست از پنجاه حزب دعوت شده است تا به تبادل نظر، هم اندیشی و شناسایی موانع پیش روی فعالیت احزاب در این کشور بپردازند.

بنابر اصل بیست و ششم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران احزاب، جمعیت ها، انجمن ‏های سیاسی و صنفی و انجمن های اسلامی یا اقلیتهای دینی شناخته شده آزاد هستند، مشروط به این که اصول استقلال، آزادی، وحدت ملی، موازین اسلامی و اساس جمهوری اسلامی را نقض نکنند؛ هیچ کس را نمی توان از شرکت در آنها منع کرد یا به شرکت در یکی از آنها مجبور کرد.

رحمانی فضلی درباره این نشست خبر از بازنگری در قانون احزاب داده است. لذا نظرات احزاب، گروه ها و صاحب نظران در این هم اندیشی بسیار مهم است.

هم اکنون ۲۲۷ حزب سیاسی شناسنامه دار در وزارت کشور ایران به ثبت رسیده اند و فقط احزابی به این هم اندیشی دعوت شده اند که کنگره سراسری خود را به موقع برگزار کرده اند و جلسات شورای مرکزی آنان نیز به صورت منظم تشکیل می شود و فعالیت اجتماعی فعالی داشته اند. در کمیسیون ماده ۱۰ احزاب فهرستی از احزاب فعال، نیمه فعال و غیرفعال در وزارت کشور تهیه شد که ۵۰ حزب فعال کشور برای این نشست دعوت شدند.

کمیسیون ماده ۱۰ احزاب در وزارت کشور مستقر است که بر اساس ماده ۱۰ قانون فعالیت احزاب و جمعیت ها مصوب ۳۰ شهریورماه ۱۳۶۱ هیات وزیران تاسیس شده است. وظیفه این کمیسیون بررسی درخواست تاسیس انجمن های سیاسی و نهادهای صنفی و ارایه آن برای صدور مجوز تاسیس به وزارت کشور و پس از آن نیز معرفی به قوه قضاییه برای ثبت فعالیت رسمی آن تشکل است.

در مراسم معارفه وزیر کشور که مرداد سال ۹۲ در محل وزارت کشور برگزار شد، حسن روحانی سخنانی درمورد احزاب و جایگاه آنها ایراد کرد که بازتاب گسترده ای در رسانه ها داشت.

روحانی با اشاره به این نکته که «متاسفانه ما در کشور حزب نداریم، جناح به معنی واقعی کلمه متاسفانه نداریم و بحث هایی که مطرح است بحث های قبیله ای است» گفت: «ممکن است دسته دسته گروه هایی جایی جمع شده باشند ولی کرکره پایین است و موقع انتخابات این کرکره ها بالا می رود، چراغ روشن می شود، فعالیت هایی انجام می شود و بعد از انتخابات دوباره این کرکره ها پایین می آید.»

در دعوت نامه این هم اندیشی که برای احزاب ارسال شده، آمده است که اگر موانعی بر سر راه فعالیت احزاب وجود دارد، موانع باید شناساسی و به دست دولت برطرف شود، زیرا احزاب باید به معنای واقعی حزب باشند.

اگرچه هنوز بسیاری از احزاب در کشور فاقد نیروی ساماندهی هستند و فقط یک تشکلی را تاسیس کردند و هیچ فعالیتی ندارند. اما آنها هنوز نتوانسته اند ساز و کارهایی همچون نیرو سازی، کادر سازی، آموزش و ارتقا را در نظر بگیرند.
شنیده ها حاکی است که سهم احزاب اصلاح طلب و اصولگرا که دو گرایش سیاسی جدی و فراگیر در ایران هستند، به صورت مساوی به این هم اندیشی دعوت شدند.

در هفته گذشته و در مناسبتهایی که برگزار شد برخی از نماینده های احزاب خبر شرکت خود و حزب شان را به این نشست اعلام کردند. احمد نیک ‌فر عضو شورای مرکزی جامعه اسلامی مهندسین و متمایل به جریان اصول گرا خبر از شرکت حزب متبوعش را می دهد. از سوی دیگر نیز رسول منتجب ‌نیا قائم ‌مقام حزب اصلاح ‌طلب اعتماد ملی نیز در حاشیه مراسم ختم مادر وزیرامور خارجه از حضور تشکل متبوعش در این نشست خبر داد.

اخبار سیاسی حاکی از این است که از جریان سیاسی اصول گرا احزابی همچون موتلفه اسلامی، جمعیت ایثارگران انقلاب اسلامی، جمعیت وفاداران انقلاب اسلامی، عدالت و توسعه، جمعیت رهپویان انقلاب اسلامی، جامعه زینب، جامعه اسلامی مهندسین و حزب اسلامی ایران ‌زمین در نشست هم اندیشی احزاب شرکت خواهند داشت.

همچنین از گرایش سیاسی اصلاح طلب نیز کارگزاران سازندگی، مجمع نیروهای خط امام، اعتماد ملی، حزب اسلامی کار، حزب اراده ملت، مردم‌سالاری، انجمن اسلامی معلمان در نشست فردا وزرات کشور شرکت می کنند.