نمایی از مجلس شورای اسلامی ایران - عکس از گتی ایمجر

نمایی از مجلس شورای اسلامی ایران – عکس از گتی ایمجر

در آستانه مراسم تحلیف حسن روحانی رئیس جمهور منتخب ایران و آغاز به کار رسمی دولت یازدهم، به نظر می رسد ترکیب و جناح بندی های جدیدی هم در مجلس ایران با توجه به این تحول بزرگ سیاسی شکل می گیرد.

خبرگزاری فارس روز جمعه در خبری به نقل از نماینده مردم قروه که سخنگوی کمیسیون عمران مجلس هم هست، از تشکیل فراکسیون جدید در مجلس برای حمایت از دولت یازدهم خبر داد. به گزارش این خبرگزاری حامد قادرمرزی گفته است: “بخش اعظمی از فراکسیون رهروان ولایت همراه با نمایندگان اصلاح‌طلب این فراکسیون را تشکیل داده اند.”

فارس نوشت: وی که خود را از طراحان این فراکسیون می‌خواند، افزود: “فعلا در حال عضو گیری در این فراکسیون هستیم و بر همین اساس نام خاصی برای فراکسیون انتخاب نکرده‌ایم؛ هدف از تشکیل این فراکسیون کمک به دولت یازدهم برای حل مشکلات اقتصادی و تحقق شعارهای دولت یازدهم بوده است.”

قادرمرزی همچنین از برنامه دیدار این فراکسیون با رئیس‌جمهور منتخب خبر داد و گفت که فعلا شمار اعضای فراکسیون جدید مجلس، نزدیک به ۱۰۰ نماینده است.

اما همین امروز قادرمرزی در مصاحبه دیگری با خبرگزاری خانه ملت، با تکذیب خبر تشکیل فراکسیون جدید در مجلس، گفت: “من در مصاحبه خود با خبرگزاری فارس تنها این مطلب را ذکر کردم که ائتلافی در مجلس بین نمایندگان وجود دارد تا به دولت جدید کمک کند و وزیران جدید هر چه سریع تر بتوانند شروع به کار کنند.”

نماینده مردم قروه و دهگلان (استان کردستان) در مجلس ایران افزود: “خبرگزاری فارس با این سؤال از بنده که آیا در مجلس فراکسیون جدیدی برای حمایت از رئیس جمهور منتخب تشکیل شده، مصاحبه خود را آغاز کرد که البته من در جواب از این موضوع اظهار بی‌اطلاعی کردم، اما متاسفانه این خبرگزاری با اصرار سعی در تاسیس این فراکسیون را در ذهن خود داشت که البته بنده شکل‌گیری چنین فراکسیونی را تکذیب کردم.”

صرف نظر از اینکه چنین فراکسیونی واقعا در مجلس ایران شکل می گیرد یا خیر، چنین اخباری نشانه نوعی تنش و فعالیت پشت پرده جدی در تبیین نوع برخورد مجلس با دولت جدید در ایران است.

این چالش جدی مجلس به ویژه در روزهای نخست آغاز به کار دولت و با معرفی وزیران کابینه روحانی به مجلس برای کسب رأی اعتماد خود را نشان می دهد.

در روزهای گذشته بعضی فراکسیون های مجلس اظهار نظر و موضع گیری درباره دولت و کابینه جدید را آغاز کرده اند، موضع گیریهایی که از بعضی از آنها بوی سهم خواهی یا فشار به مشام می رسد.

فراکسیون اصولگرایان (اقلیت مجلس) روز چهارشنبه با انتشار بیانیه ای شش شرط را برای دادن رأی به کابینه دکتر روحانی مطرح کرده است.

شاید در میان این شروط “فعال‌نبودن در فتنه و عدم‌جانبداری از فتنه‌گران” و “داشتن روحیه تعامل با مجلس در چارچوب قانون اساسی و قوانین” بیشتر جلب نظر کند.

این فراکسیون در ادامه خاطر نشان کرده است که “چنانچه از میان وزرای دولت فعلی نیز تنی چند واجد شرایط لازم باشند و توفیق حضور در دولت آینده را پیدا کنند. این حضور از آن جهت که موجب تداوم تجربه و ثبات در مدیریت خواهد شد از نظر ما امری مثبت تلقی می‌شود.”

از سوی دیگر کمال الدین پیرموذن عضو فراکسیون رهروان ولایت مجلس روز پنج شنبه در گفتگو با فرارو گفت: نمایندگان مجلس باید به کابینه ای یکدست، کاربلد، آزموده و معتمدی که آقای روحانی برای اجرای اهداف، برنامه ها و مطالبات مردمی به مجلس معرفی می کنند رای دهند و به منتخب مردم بی مهری نکنند.

وی ادامه داد: شروط فراکسیون اصولگرایان پیش شرطی غیرمحقانه است و حق با رئیس جمهور منتخب است و قاطبه نمایندگان که در فراکسیون اصولگرایان رهروان ولایت، اکثریت مجلس را تشکیل می دهند به تیم آقای روحانی رای قاطع خواهند داد.

وی با اشاره به شروط فراکسیون اصولگرایان مجلس برای دادن رای به کابینه روحانی و توصیه به ایشان برای استفاده از وزرای دولت فعلی گفت: “این توصیه نوعی سهم خواهی است. دولت فعلی فرصت کافی و وافی برای خدمت رسانی داشت که کارنامه درخشانی از این بابت از خود برجای نگذاشته است؛ لذا دیگر نیازی به استفاده از وزرای دولت فعلی دیده نمی شود.”