استقرار ارتش عراق در مرزهای غربی

بغداد: حمزه مصطفی

ارتش عراق در پی تصمیم غافلگیرانه آمریکا برای خروج از سوریه، نیروهای خود را در برخی از مناطق مرزی در غرب این کشور مستقر کرد. این در حالی است که مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا در تماسی تلفنی با عادل عبدالمهدی نخست‌وزیر عراق تأکید کرد که کشورش همچنان به تعهدات خود در خصوص عراق پایبند است.
به گزارش الشرق الاوسط، دفتر نخست‌وزیری عراق روز گذشته در بیانیه‌ای اعلام کرد: «مایک پمپئو در یک تماس تلفنی روند خروج نیروهای کشورش از سوریه را برای عادل عبدالمهدی توضیح داد.»
در طی این تماس، پمپئو تأکید کرد که ایالات متحده آمریکا همچنان به تعهدات خود در خصوص مبارزه با «داعش» و تروریسم در عراق و دیگر مناطق پایبند است.
وی با اشاره به رشادت‌ نیروهای ارتش عراق، از تلاش‌های دولت در تأمین امنیت این کشور و منع هرگونه دخالت در امور داخلی آن و تشکیل کابینه دولت، تقدیر و تشکر کرد.
در این بیانیه همچنین آمده‌است؛ «عبدالمهدی تحولات مثبت جاری در عراق و تلاش مضاعف جهت تشکیل کابینه دولت را برای پمپئو شرح داد».
وی در این تماس تلفنی تأکید کرد: «تحولات امنیتی در سوریه و رسیدن به حل و فصل سیاسی در این کشور، ارتباط مستقیمی با امنیت عراق و ثبات در منطقه دارد».
از سوی دیگر، نخست‌وزیر عراق از تصمیم ایالات متحده آمریکا مبنی بر تمدید مهلت عراق جهت خرید گاز از ایران برای ۳ ماه دیگر را یک تصمیم «درست» توصیف کرد و افزود: «تمام این مسائل در رأس اولویت‌های مذاکرات عمیق در دیدارهای آینده مسئولان دو طرف خواهد بود».
به گفته یکمنبع امنیتی، نیروهای مشترک ارتش عراق حضور خود در مناطق هم‌مرز با سوریه را تقویت کردند تا پس از خروج نیروهای آمریکایی، مانع از هرگونه تحرک دوباره عناصر «داعش» در این مناطق شوند.