بیروت: سنا الجاک

فراخوان فعالان لبنانی در شبکه‌های اجتماعی نظیر فیسبوک و توییتر برای حضور تمام قشرهای مردم در میدان شهدا در شهر بیروت پایتخت این کشور، شدت یافته‌است. قرار است این تظاهرات امروز یکشنبه در اعتراض به وضعیت بد اقتصادی و معیشتی برگزار شود.
به گزارش الشرق الاوسط، فعالان لبنانی این بار با تقلید از جنبش «جلیقه زردهای» فرانسه، شعارهای اعتراض‌آمیز را با هشتگ «من به خیابان می‌روم» را سر می‌دهند.
مردم لبنان نیز هفته گذشته تا حدودی به خود آمدند و در چند منطقه علیه فساد و سیاست‌های درمانی در این کشور تظاهرات کردند.
این تظاهرات در اعتراض به درگذشت محمد وهبه کودک فلسطینی که به علت عدم پذیرش بیمارستان های بیروت صورت گرفت. خانواده او قدرت مالی پرداخت هزینه‌های درمان را نداشت که باعث فوت این کودک شد.
گویا مسائل اجتماعی دیگر عامل جذابی برای تظاهرات و اعتراض نیستند، برعکس آنچه در اتفاقات سیاسی در لبنان صورت می‌گیرد.
هشتگ «من به خیابان می‌روم» را می‌توان معیار سنجش اتحاد یا از هم گسیختگی میان قشرها مختلف مردم این کشور دانست که بیانگر قدرت تحزب‌گرایی سیاستمداران در لبنان است.
برخی سخره‌کنان در پاسخ به این هشتگ نوشتند: «هدف از راه‌اندازی این فراخوان، فروش جلیقه‌های زرد است که فروشندگان آن، شبکه‌های اجتماعی را برای تبلیغات خود انتخاب کردند».
یکی دیگر از فعالان نیز نوشت: «جلیقه زرد بدون آرم درخت ارز (سدر) با مبلغ ۷ دلار و جلیقه زرد با آرم ۱۰ دلار به فروش می‌رسد».
ماریو عون نماینده پارلمانی لبنان در این باره در گفتگو با «الشرق الاوسط» گفت: «از مضمون فراخوان اطلاعی ندارم اما به‌طور کل، اعتراضات خیابانی در کشورهایی که در آن دموکراسی حاکم است، جواب می‌دهد و باعث تغییرات می‌شود، اما در کشوری همانند لبنان که در آن قدرت فرقه‌ای، حزبی و منافع شخصی حاکم است، تظاهرات در واقع امری بی معنا است، مردم لبنان آدم‌های فقیر و ساده‌ای هستند که در گروی گروه‌های سیاسی افتاده‌اند».