صادرات سعودی به عراق در سال ۲۰۱۶ بالغ بر ۶۰۰ میلیون دلار بود

ریاض: فتح الرحمن یوسف

شورای اتاق‌های بازرگانی سعودی پیش‌بینی کرد در سایه رغبت جامعه عراق به کالاهای سعودی و آمادگی شرکت‌های سعودی، در مرحله بعد شاهد سرازیر شدن کالاهای سعودی به بازارهای عراق خواهیم بود.
به گزارش «الشرق الاوسط»، دکتر سامی العبیدی رئیس شورای اتاق‌های بازرگانی سعودی عنوان کرد در مرحله آتی شاهد فعالیت و همکاری بیشتری در زمینه تبادل تجاری و سرمایه‌گذاری مشترک میان شرکت‌ها و تاجران دو کشور خواهیم بود.
وی در گفتگو با «الشرق الاوسط» روابط متمایز عراق و سعودی را به ویژه در زمینه اقتصادی تحسین کرد.
العبیدی عنوان کرد امکانات بزرگی که دو کشور دارند آنها را در برابر فرصتی تاریخی برای ایجاد شراکتی فعال در جهت تحقق چشم‌اندازهای مشترک قرار می‌دهد.
وی تأکید کرد روابط دو کشور صرفاً بر اساس همسایگی و منافع نبوده بلکه نشأت گرفته از روابط برادرانه، تاریخ و سرنوشت واحد آنهاست.
رئیس شورای اتاق‌های بازرگانی سعودی عنوان کرد سفر روز گذشتهٔ برهم صالح رئیس‌جمهور عراق به سعودی تأکیدی بر توسعه روابط دو کشور و رشد آن به همت رهبرانشان است.
وی اظهار کرد این دیدار در چارچوب روابط سازنده میان ریاض و بغداد و در جهت هماهنگی مشترک و تقویت آن در بسیاری از بخش‌ها صورت گرفت.
وی در خصوص اینکه این دیدار در توسعه روابط همکاری دو کشور در زمینه اقتصادی و افزایش روابط تجاری در حد پیشرفته به ویژه از لحاظ افزایش جریان کالاها و محصولات سعودی به بازار عراق در سایه رغبت جامعه عراق به کالاهای سعودی و آمادگی شرکت‌های سعودی، نقش خواهد داشت، ابراز امیدواری کرد.
العبیدی تأکید کرد توسعه روابط اقتصادی میان ریاض و بغداد باعث افزایش صادرات سعودی به عراق خواهد شد که به دلیل بزرگی بازار عراق عامل مهمی به شما رمی‌رود.
گفتنی است سابقاً میان سعودی و عراق تعدادی توافقنامه برای تقویت همکاری اقتصادی امضا شد که از جمله آنها باز کردن درگاهی مرزی است؛ چرا که ۸۵ درصد صادرات سعودی از راه زمینی از طریق کویت و اردن صورت می‌گیرد و ۱۵ درصد دیگر آن دریایی است.
در این میان، صادرات سعودی به عراق در سال ۲۰۱۶ به ۶۱۳٫۳ میلیون دلار رسید.
کالاهایی که قابلیت صادر کردن به عراق را دارند شامل مواد غذائی، مصالح ساخت و ساز، مواد بسته‌بندی، صنعت دارویی، فلزات گرانبها، جواهرات و مواد شیمیایی است.