فرمانده ستاد ارتش عراق برای بررسی حضور مجدد داعش به نینوا سفر کرد

بغداد: حمزه مصطفى

در سایه هشدار در خصوص بازگشت فعالیت داعش در نینوا، هیئتی نظامی به ریاست عثمان الغانمی فرمانده ستاد ارتش عراق با حضور عبدالامیر یار الله فرمانده عملیات مشترک، به این استان سفر کردند.
به گزارش «الشرق الاوسط»، این سفر نشان از اهمیتی است که اخیراً رهبران نظامی به اتفاقاتی می‌دهند که در این استان می‌افتد.
در واقع نینوا دروازه ورود داعش به عراق در سال ۲۰۱۴ و اشغال ۴ استان غربی آن و رسیدن آن به اطراف بغداد بود.
این سفر یک روز بعد از توئیتی بود که مقتدی الصدر در صفحه خود در توئیتر منتشر کرد و خواستار نجات موصل شده‌بود.
وی هشدر داده‌بود که موصل در معرض خطر بازگشت تروریست‌ها و فعال شدن مفسدان مالی قرار گرفته‌است.
ائتلاف «القرار» به رهبری اسامه النجیفی نیز از عدم اهمیت به اوضاع موصل ابراز ناراحتی کرده و روز گذشته در بیانیه‌ای عنوان کرد در سایه تحقق پیروزی بر تروریسم و آزادسازی شهرها شاهد بررسی جدی دلایل پیدایش داعش نبودیم و روش‌هایی که در این استان اجرا می‌شود تغییری نکرده‌است به طوری که تعدد سازمان‌های امنیتی و انتشار فساد هنوز وحدت عمل را در معرض خطر قرار داده و مانع از تحقق اهداف در آنجا می‌شود.
در این بیانیه شکست دولت محلی غیر قابل توجیه عنوان شده‌ و اشاره شده‌است ویرانی زیرساخت‌ها، مافیای فساد و جنایت، تصرف غیر قانونی زمین‌ها، دخالت در معابر مرزی و شدت بیکاری ممکن است محیط مناسبی برای فعالیت‌های تروریستی به وجود بیاورد.
در این بیانیه همچنین عنوان شده‌است عدم وجود حکومت فدرال و محلی برای پاسخگویی به ساده‌ترین حقوق شهروندان از جمله دستیابی به مدارک رسمی یکی از مشکلات این شهر است.
ائتلاف «القرار» در این بیانیه اشاره کرد که همه این اوضاع وضعیت معکوس جابه جایی و مهاجرت به اردوگاه ‌ها را به جای تعطیلی آنها توضیح می‌دهد.
ائتلاف «القرار» از عادل عبدالمهدی نخست‌وزیر عراق خواست تا فوراً وارد عمل شود و امنیت را به صورت سیستماتیک و کارآمد کنترل کرده، رهبری واحدی مشخص کرده، بودجه‌هایی برای شهر تخصیص داده و ضامن عدم سوء استفاده از سلاح حکومت برای تجاوز به مردم و اخاذی از آنها شود.
حاکم الزاملی رهبر «جریان صدر» و رئیس سابق کمیته امنیت و دفاع پارلمان، وضعیت و اتفاقات فعلی موصل را همانند وضعت و اتفاقات پیش از سال ۲۰۱۴ عنوان کرد؛ چرا که در این شهر رشوه، قاچاق نفت و سیگار وجود دارد و دستگاه‌های امنیتی مشغول گرفتن پول هستند.
وی اشاره کرد در این شهر دستگیری‌های زیادی وجود دارد، تعدد دستگاه‌‎های امنتی و نظامی و همچنین ضعف برخی از آنها زمینه را برای وارد شدن داعش در سایه وجود مافیاها و ضعف دولت داخلی از جمله استاندار، فراهم کرده‌است.
وی در گفتگو با «الشرق الاوسط» توضیح داد به دلیل مشغولیت دولت و عدم اهمیت آن به اتفاقات موصل، داعشی‌ها در حال حضور در مناطق مشخصی در جنوب البعجاج در موصل هستند، به همین دلیل توئیت الصدر به دلیل شدت حضور داعش در مناطقی از موصل زنگ خطری واقعی بود؛ چرا که خطری واقعی آینده موصل و عراق را تهدید می‌کند.
از سوی دیگر، فاضل ابورغیف کارشناس امنیتی نیز در گفتگو با «الشرق الاوسط» عنوان کرد داعش به کوه‌ها به خصوص کوه‌های بادوش روی آورده که خطری واقعی به شمار می‌آید که باید به آن توجه کرد، به اضافه اینکه صحرای غرب نینوا که صحرای وسیعی است و به مرزهای عراق و سوریه وصل می‌شود نیز در معرض خطر است.
وی همچنین اشاره کرد صحرای العیواضیه، تلعفر، قیروان و الحضر از قبل مناطقی پر تنش بودند.
اثیل النجفی استاندار سابق نینوا نیز عنوان کرد وضعیت برای رهبران نظامی که در حال حاضر با داعش درگیر بوده و این توانایی را در خود می‌بینند که اگر مکان گروهک‌های تروریستی را بدانند می‌توانند آنها را سرکوب کنند شاید ترسناک نباشد اما برای سیاستمدارن وضعیت فرق می‌کند.
وی در گفتگو با «الشرق الاوسط» اظهار کرد امور پنهانی که باعث پیدایش داعش در گذشته شد در سازندگی مرحله مابعد از آن لحاظ نشده و در حال تکرار است.
وی توضیح داد بحران‌هایی وجود دارد که هر روز شدیدتر می‌شود و از جمله آنها فساد، وضعیت اداری نامناسب و نبود نیروهای سیاسی قادر به پاسخگویی به مردم است که باعث به وجود آمدن زمینه برای حضور تروریسم شده‌است.