امضای مجموعه توافقنامه‌ها در سفر ولیعهد ابوظبی به پاریس

ولیعهد ابوظبی با رئیس‌جمهور و نخست‌وزیر فرانسه دیدار کرد

پاریس: میشل ابونجم

روز گذشته ایمانوئل ماکرون رئیس‌جمهور فرانسه و شیخ محمد بن زاید آل نهیان ولیعهد ابوظبی و معاون فرمانده کل نیروهای مسلح امارات متحده عربی در پاریس دیدار داشتند.
به گزارش «الشرق الاوسط»، جزئیات این دیدار که دیداری کاری بوده و در خارج از کاخ الیزه صورت گرفت، فاش نشد.
در واقع این سومین ماکرون با مسئولین امارات است که سربسته مانده و جزئیاتی از ان رائه نمی‌شود.
دو دیدار در فرانسه صورت گرفت که یکی از آنها تابستان گذشته به مناسبت سفر شیخ محمد بن زاید به پایتخت فرانسه بود.
اولین سفر ماکرون به ابوظبی یک سال پیش به مناسبت افتتاح موزه لوور در پایتخت امارات بود که پروژه‌ای فرهنگی بوده و میزان همکاری دو کشور را در این زمینه در کنار زمینه‌های دیگر همچون آموزش که دانشگاه سوربون فرانسه در ابوظبی نمونه آن است، نشان می‌دهد.
سفر ولیعهد ابوظبی اوایل ماه گذشته با درخواست امارات به دلایلی اضطراری به تعویق افتاد.
اگرچه اظهارات رسمی در خصوص این دیدار ارائه نشد اما مسئولانی از کاخ الیزه برخی از جزئیات دیدار را علنی کرده و روابط دو کشور را خوب عنوان کرده و به عنوان دو شریک مهم از آنها یاد کردند.
این منابع اشاره کردند که مذاکرات در خصوص بحران‌های خاورمیانه، جنگ در یمن و تروریسم، سیاست‌های ایران، جنگ در لیبی بعد از کنفرانس پالرموی ایتالیا و به طور کل پرونده ثبات در خاورمیانه بود.
اما این منابع جزئیات این دیدارها را عنوان نکرده و فقط اشاره کردند در بسیاری از موارد دو کشور دیدگاه‌های نزدیکی در رابطه با مسائل دارند.
در اظهاراتی که خبرگزاری امارات نقل کرد، شیخ محمد بن زاید عنوان کرده‌است که امارات و فرانسه در جنگ با افراط‌گرایی و تروریسم، حمایت از ارزش‌های گذشت، تقویت گفتگو، همزیستی بین ملت‌ها، تمدن‌ها و فرهنگ‌ها، انکار تعصب و نفرت و کار در جهت برقراری صلح، ثبات و رشد در خاورمیانه و جهان شریک هستند.
وی تاکید کرد که امارت اهمیت زیادی به روابط خود با فرانسه داده و سعی در توسعه آن در همه زمینه‌های سیاسی، اقتصادی، امنیتی، فرهنگی و غیره دارد.
وی همچنین عنوان کرد اهمیت زیادی از جانب دو کشور برای ادامه مشاوره‌ها در بالاترین سطوح درباره مسائل مشترک به خصوص در سایه وجود چارچوب‌های سازمانی همچون کمیته مشترک امارات و فرانسه، مذاکرات استراتژیکی امارات و فرانسه و غیره برای تقویت و فعال کردن این مشاوره وجود دارد.
وی اشاره کرد شراکتی که میان امارات و فرانسه وجود دارد صرفا سیاسی، اقتصادی و امنیتی نبوده بلکه فرهنگی و تمدنی است که در خیلی از مواقع همچون دانشگاه سوربن در ابوظبی، موزه لوور در ابوظبی و همکاری میان دو کشور برای حفاظت از میراث فرهنگی در مناطق پر تنش نمود پیدا می‌کند.
به گفته وی، روابط دو کشور مفهوم منافع اقتصادی، سیاسی و فرهنگی دوجانبه را در نوردیده و به جایگاه مفهوم یک پیام انسانی مشترک رسیده‌است که دعوت به مذاکره فرهنگ‌ها و تمدن‌ها، انتشار مفاهیم گذشت، انکار همه اشکال افراط‌گرایی و تروریسم، تحقق صلح و شکوفایی ملت‌های جهان و تمام حکومت‌هایش می‌کند.
وی عنوان کرد امارات به تقویت روابط فرهنگی و علمی خود به خصوص با کشورهای دوست که مشارکت‌های تاریخی طولانی در این زمینه‌ها دارند، اهمیت می‌دهد و این نشأت گرفته از یک اصل اساسی است که حکومت در سیاست‌های خارجی خود بر آن تکیه می‌کند که همان ضرورت ارتباط با ملت‌ها، فرهنگ‌ها و تمدن‌های دیگر و علوم آنها است که پایه و اساس ایجاد روابط قوی و آگاه است.
شب گذشته ولیعهد امارات مهمان ادوار فیلیپ نخست‌وزیر فرانسه بودکه فرصتی برای مذاکره در خصوص همکاری در زمینه اقتصادی میان دو طرف به وجود آمد..
ابوظبی دعوت فرانسه را برای حمایت مالی از نیروهای آفریقایغربی (ساحل جی ۵: موریتانیا، نیجریه، بورکینافاسو، چاد و مالی) که برای مبارزه با تروریسم در کشورهای ساحلی با حمایت ار نیروی «برکان» فرانسه در آن منطقه منتشر هستند، اجابت کرد.
در کنفرانس سیل سان کلو در تابستان ۲۰۱۷، سعودی قول داد که مبلغ ۱۰۰ میلیون دلار برای حمایت از این نیروهای اختصاص دهد و امارات نیز ملزم به پرداخت مبلغ ۳۰ میلیون دلار به آنها شد.
مواضع پاریس و ابوظبی در خصوص پرونده لیبی به هم نزدیک بوده و هر دو اولویت را به مبارزه با گروهک‌های تروریستی در این کشورها می‌دهند.
از نظر پاریس وضعیت امنیتی لیبی تاثیر زیادی در ثبات وضعیت کشورهای ساحلی و مغرب جهان عرب دارد که در واقع همان دایره‌ای است که منافع سیاسی و اقتصادی فرانسه در آنجا قرار دارد.
اما در خصوص ایران، موضع پاریس بر همه آشکار است که همان چنگ زدن به برجام است. اما همزمان از تهران می‌خواهد برنامه موشک بالستیک خود را متوقف کرده و حدی برای سیاست‌های منطقه‌ای خود و دخالت در کشورهای همسایه قائل شود. از سوی دیگر فعالیت‌های تروریستی سازمان‌های آن را در اروپا محکوم می‌کند که از جمله آنها سعی در اجرای عملیات ترویستی در پاریس در ژانویه گذشته و اخیرا در دانمارک بود که خواستار حمله به کنفرانس معارضان خود داشت و هر دوی آنها با شکست مواجه شد.
در این راستا، اتحادیه اروپا بر اساس توافق وزرای خارجه خود روز دوشنبه گذشته یک تحقیق فنی را آغاز کرد تا کسانی که در عملیات تروریستی در اروپا دست دارند را تحریم کنند.امضای مجموعه توافقنامه‌ها در سفر ولیعهد ابوظبی به پاریس