پادشاه عربستان سعودی و داوود اوغلو روابط دو کشور و تحولات منطقه را مورد بحث قرار دادند… تلاش عربستان برای نزدیکی آنکارا و قاهره

ملک سلمان بن عبد العزیز پادشاه عربستان سعودی در نشستی رسمی با داود اوغلو نخست وزیر ترکیه در ریاض – عکس از خبرگزاری عربستان سعودی

ملک سلمان بن عبد العزیز پادشاه عربستان سعودی در نشستی رسمی با داود اوغلو نخست وزیر ترکیه در ریاض – عکس از خبرگزاری عربستان سعودی

عادل الجبیر وزیر خارجه عربستان سعودی روز گذشته فاش کرد، در مذاکرات میان هیئت های عربستان سعودی و ترکی، که به مناسبت سفر احمد داود اوغلو نخست وزیر ترکیه به عربستان صورت گرفت، به بررسی مقابله با تجاوزات ایران در کشورهای منطقه و عدم احترام این کشور به اصول حسن همجواری پرداخته شد.

ملک سلمان بن عبد العزیز پادشاه عربستان سعودی در نشستی رسمی با داود اوغلو در ریاض به تقویت روابط بین دو کشور و آخرین تحولات در سطح منطقه ای و بین المللی پرداخت.

الجبیر طی یک کنفرانس مطبوعاتی با همتای ترک خود مولود جاویش اوغلو در ریاض گفت، دو طرف همچنین ایجاد شورای هماهنگی استراتژیک بین عربستان سعودی و ترکیه را مورد بحث قرار دادند و درباره همکاری های مشترک تبادل نظر کردند. وی همچنین بر حمایت عربستان سعودی از موضع ترکیه در دفاع از خاک خود به هر شکلی که شایسته می بیند، تأکید کرد.

الجبیر گفت که شورای مشترک میان ریاض و آنکارا در رابطه با راه های نظامی و امنیتی برای مبارزه با تروریسم، و از نظر سیاسی به منظور هماهنگی رویکردها نسبت به مسائل منطقه ای است؛ به خصوص این که در مورد عراق و سوریه و یمن و دخالت های ایران، و همچنین راه های تجاری متخصص در توسعه دو ملت و رفاه اقتصادی، پزشکی، آموزشی و جنبه های تحقیقاتی تطابق نظر وجود دارد.

وزیر خارجه ترکیه نیز به نوبه خود از ایران خواست از مواضع فرقه گرای خود علیه کشورهای منطقه عقب نشینی کند. وی افزود ترکیه مخالف فرقه گرایی است و از مواضع عربستان سعودی حمایت می کند، و برای تقویت روابط برای ساخت آینده با این کشور همکاری می کند.

در همین راستا، اوغلو از تمایل ترکیه برای عادی سازی روابط با مصر سخن گفت و از رهبران مصر خواست نسبت به موضع ترکیه  نگرش مثبتی را آغاز کنند. وزیر خارجه ترکیه از تلاش های عربستان سعودی برای نزدیک کردن دیدگاه ها بین مصر و ترکیه و پیشنهاد کردن ایده هایی در این زمینه استقبال کرد.