وزیر خارجه بریتانیا: گفت‌وگوهای سازنده‌ای با شیخ عبدالله بن زاید کردم

ابوظبی اعلام کرد، امیدوار است با لندن دربارهٔ مسئله دانشجوی بریتانیایی متیو هجز که پس از اتهام در دادگاهی در امارات محکوم به حبس ابد شده، به راه حل دوستانه‌ای برسد.
به گزارش الشرق الاوسط، وزارت خارجه امارات با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد، امارات مصمم است از روابط استراتژیکش با «متحد سیاسی» با اشاره به بریتانیا، حفاظت کند.
در این بیانیه اشاره شده مقاماتی در دو کشور طی ماه‌های گذشته پیوسته مسئله را بررسی کرده‌اند.
عبدالله النقبی رئیس اداره امور قانونی وزارت امور خارجه و همکاری‌های بین‌المللی امارات گفت که «متهم در دادگاه اعتراف کرده که با دولت بیگانه‌ای در تماس بوده که نتیجه آن ضربه زدن به مرکزی نظامی و سیاسی و اقتصادی است».
این بیانیه توضیح می‌دهد «هجز تحت پوشش پژوهشگر وارد امارات شد و تحقیقات نشان داد اعترافاتش با اطلاعات ثبت شده در سیستم‌های الکترونیک ویژه تطابق دارد».
النقبی افزود که کشورش مثل همه کشورهای دیگر که دارای سیستم قضایی مستقلی هستند، به حاکمیت قانون احترام می‌گذارد و به حفظ معیارهای قضایی پایبند است. لازم است دولت در امر دادگاه‌ها دخالت نکند و ما نمی‌توانیم به کشورهای دیگر دربارهٔ نتایج دادگاه‌ها تضمین بدهیم.
در این بیانیه که خبرگزاری امارات منتشر کرد، آمده‌است «برخلاف گزارش‌های رسانه‌ها، با متیو به شکلی عادلانه و مطابق قانون اساسی امارات رفتار شده به گونه‌ای که به این نظام قضایی که به همه حق برخورداری از محاکمه عادلانه را می‌بخشد، افتخار می‌کنیم».
النقبی افزود: «همچنین نظام ما به توجه و محافظت از متهمان می‌پردازد به طوری که متیو هجز حق داشت در همه این مدت از حق بهداشت تن و روان برخوردار باشد و به اعضای خانواده‌اش و کارکنان سفارت بریتانیا اجازه داده شد پیش از برگزاری دادگاه با او دیدار کنند».
او ادامه داد: «دادستان به تحقیق دربارهٔ شکایتی که از متیو هجز شده بود پرداخت و مستندات و دلایل محکمی به دادگاه عرضه کرد، از جمله اطلاعاتی که از سیستم‌های الکترونیک شخصی به وسیله تکنیک تحلیل دلایل قانونی و مستنداتی که سیستم‌های اطلاعاتی امارات ارائه کردند. همچنین شهود و اعترافات خود هجز».
همچنین وزیر خارجه بریتانیا جرمی هانت اعلام کرد، گفت‌وگوهای سازنده‌ای با همتای اماراتی‌اش شیخ عبدالله بن زاید دربارهٔ مسئله دانشگاهی بریتانیایی متیو هجز که به اتهام جاسوسی در زندانی در امارات به سرمی‌برد، داشته‌است.
او اظهار کرد که با جدیت برای حل مشکل تلاش می‌کند.
هانت روز پنجشنبه بر توئیتر خود نوشت: «به تازگی گفت‌وگوی سازنده‌ای با وزیر خارجه امارات شیخ عبدالله بن زاید انجام دادم».
او ادامه داده «باور دارم و مطمئنم او با جدیت برای حل مسئله در نزدیک‌ترین زمان تلاش می‌کند».