نوروز در لس انجلس-رفاه خاتمی-شرکت کتاب

نوروز در لس انجلس-وفا خاتمی-شرکت کتاب

روز یکشنبه ۲۳ مارس، خیابان وست وود که به نام «چهارراه ایرانی‌ها» نامگذاری شده در ساعت ۱۰ صبح بسته شد تا شاهد برگزاری مراسمی با عنوان «دید و بازدید ایرانیان» و حضور بیش از ۳۰ هزار ایرانی و غیر ایرانی علاقمند باشد.

این مراسم با کوشش و همکاری نهاد‌ها و موسسه‌های فرهنگی ایرانی ازجمله موسسه جامعه ایرانیان ایران و آمریکا، مرکز اطلاعات ایرانیان صفر هشت، شرکت کتاب، مرکز فرش‌های ایرانی داموکا، پارس کوالیتی سنتر، بنیاد فرهنگ و دیگر نهادهای فرهنگی برگزار شد.

پیش از برگزاری مراسم دیدوبازدید نوروزی در خیابان وست وود، ایرانیان ساکن لوس انجلس طبق آئین و رسوم دیرباز نیاکانشان، در آخرین سه شنبه پیش از آغاز سال نو، با برگزاری مراسم آتش بازی و آماده کردن آتش در اندازه‌های کوچک، چهارشنبه سوری را با شادی و سرور گذراندند.

خانه فرهنگ و هنر ایران به مدیریت مرتضی برجسته و ساحل دریا واقع در منطقه کالورسیتی نزدیک فرودگاه ‌ای ال ایکس دو مکانی بودند که برای آتش بازی ایرانیان لوس انجلس در نظر گرفته شده بودند.

تمامی این برنامه‌ها با حضور پررنگ نیروهای آتش نشانی و مامورانی برگزار می‌شود که برای امنیت مردم در این دو محل حاضر هستند. آتش، بیشتر به صورت نمادین و سمبلیک برپا می‌شود. رقص و شادی در این مراسم، جلوه‌ای واقعی‌تر و ایمن‌تر از چهارشنبه سوری تهران دارد.

دیدوبازدید نوروزی در لوس انجلس

ایرانی ها در لس انجلس در نوروز به دید و بازدید می روند-وفا خاتمی-شرکت کتاب

ایرانی ها در لس انجلس در نوروز به دید و بازدید می روند-وفا خاتمی-شرکت کتاب

نوروز از‌‌‌ همان سال‌های اوج مهاجرت ایرانیان به خارج از کشور هیچ‌گاه از فکر و اندیشه‌شان خارج نشده است.

بیژن خلیلی، مدیر شرکت کتاب در لوس آنجلس در این زمینه به شرق پارسی می‌گوید: «ایرانیان مهاجر به جز دید و بازدید نوروزی، یکایک سنت‌های نوروزی نیاکانمان را در خارج از قلمرو جغرافیایی ایران پاس می‌داشتند. دید و بازدید نوروزی دشوار بوده و هست چرا که با توجه به نبود تعطیلات نوروزی در خارج از ایران و دوری راه‌ها این امر میسر نبوده و نیست، تا اینکه در سال ۲۰۰۳ طی مکاتباتی با شهرداری لوس انجلس در جهت اجرای مراسم عمومی دید و بازدید نوروزی برای جامعه ایرانی لوس آنجلس درخواست نمودم که این تقاضا در ‌‌نهایت مورد موافقت انجمن شهر وست لوس آنجلس و شهرداری لوس آنجلس قرار گرفت.»

وی می افزاید: «آن زمان به اتفاق آقای علی اکبر حلمی، مدیر فرش فروشی داموکا با دیگر صاحبان مشاغل وست وود وارد مذاکره شدیم و آن‌ها نیز موافقت خود را برای اجرای این مراسم اعلام کردند. به این ترتیب پذیرایی از مردم به صورت رایگان از نخستین یکشنبه ماه فروردین هر سال به یک سنت تبدیل شد.»

مهدی آقازمانی، جامعه‌شناس و از اعضای ستاد برگزاری مراسم دیدوبازدید نوروزی در خیابان وست وود نیز به شرق پارسی می‌گوید: «این مراسم به دلیل وسعت و حضور مردم، جمعیت ایرانی که در آن شرکت می‌کنند به عنوان بزرگ‌ترین گردهمایی ایرانیان در سراسر دنیا شناخته شده است.»

وی با بیان اینکه در سال ۲۰۱۳ میزان بازدید کنندگان از این مراسم به سی هزار ایرانی و غیر ایرانی رسید می‌افزاید: «بیشتر ایرانی‌های بازدید کننده از این مراسم در داخل لوس آنجلس زندگی می‌کنند اما برخی از آن‌ها نیز از مناطق اطراف مثل سن دیه گو، اورنج کانتی و حتی از شمال کالیفرنیا برای شرکت در این مراسم خود را به وست وود لوس انجلس می‌رسانند.»

نوروز در لس انجلس-رفاه خاتمی-شرکت کتاب

نوروز در لس انجلس-وفا خاتمی-شرکت کتاب

به گفته وی، هر ساله در این مراسم خوانندگان و هنرمندانی نظیر مرتضی، آریس، هلن، فرهاد بشارتی و بسیارانی دیگر از هنرمندان به صورت افتخاری به اجرای برنامه پرداخته‌اند. همچنین مجریان شوهای تلویزیونی چون پرویز قریب افشار و پرویز کاردان نیز در این مراسم حضور داشته‌اند.

در این مراسم، همانند سال‌های گذشته، شخصیت‌ها، مقامات و کاندیدا‌ها و نمایندگان شهری، ایالتی و فدرال شرکت داشتند و چند تن از آنان ضمن تبریک نوروزی به شرکت کنندگان در مراسم به ایراد سخنرانی پرداختند.

به گفته آقای آقازمانی، در کنار این مراسم باشکوه در سایر نقاط لوس انجلس، تعدادی مراسم کوچک‌تر به مناسبت‌های مختلف برگزار می‌شود. مثلا انجمن روان‌شناسان ایرانی و انجمن پزشکان و دندانپزشکان ایرانی شب نوروز را جشن می‌گیرند ولی این دو مراسم بیشتر خصوصی است و گروه‌های کوچک تری در حدود ۱۵۰ تا ۵۰۰ نفر در این دو مراسم شرکت دارند. در سال ۲۰۱۳ طبق آماری که خود شهرداری وست ساید لوس انجلس منتشر کرده ۵ هزار و ۳۰۰ غیر ایرانی از این مراسم بازدید کردند و از شیرینی، نوشیدنی‌ها و خوراکی‌های ایرانی استفاده کرده‌اند. امسال پیش بینی کرده‌ایم که نزدیک به ۳۵ هزار ایرانی و غیرایرانی از این مراسم بازدید کنند.

هر ساله در مراسم دیدوبازدید ایرانیان در خیابان وست وود، شمار بسیاری از شهروندان امریکایی علاقه‌مند به دیدن این مراسم نیز حضور دارند. نکته مهمی که عضو ستاد برگزاری مراسم دید و بازدید در خیابان وست وود به ان اشاره کرد رایگان بودن این مراسم است.

آقازمانی می‌گوید: «این مراسم، تنها مراسم ایرانی است که هیچ گونه بلیتی برای آن به فروش نمی‌رود، همیشه رایگان بوده و همیشه رایگان خواهد بود. بدون وابستگی به نهادهای مختلف اعم از نهاد‌ها و سازمان‌های مختلف دولتی، خصوصی، نهادهایی که سرمایه گذاری می‌کنند. تمامی هزینه‌های این مراسم از طریق تبلیغات ایرانی‌ها و صاحبان بیزنس‌های ایرانی‌ها تامین می‌شود. برخلاف دیگر مراسم ایرانی که تامین هزینه‌شان با فروش بلیت تامین می‌شود یا وابسته یه یک سازمان و نهاد و دارای یک بودجه خاص معین هستند این مراسم تنها مراسمی است که از دیگر مراسم ایرانی بزرگ‌تر است و به دلیل ملی بودنش به هیچ وجه قصد دریافت هیچ گونه بودجه‌ای از هیچ نهاد، سازمان یا دولتی نداشته و ندارد.»

مراسم جشن نوروز در لس انجلس-وفا خاتمی-شرکت کتاب

مراسم جشن نوروز در لس انجلس-وفا خاتمی-شرکت کتاب

به گفته این عضو ستاد دیدوبازدید نوروزی خیابان وست وود، نمادهای ملی، میهنی و فرهنگی ایران در همه جای پرژن اسکوئر (محله ایرانیان) به ویژه در این دید و بازدید نوروزی به چشم می‌خورد. پرچم ایران، بر روی صحن مراسم و بر سر در اغلب فروشگاه‌ها همراه با پرچم ایالات متحده آمریکا به اهتزاز در آمده‌اند.

هرسال، ده‌ها شبکه و رسانه ایرانی و امریکایی از این مراسم به صورت زنده فیلم و گزارش تهیه می‌کنند. البته، این مراسم همه ساله به صورت زنده از یکی از تلوزیون‌های فارسی زبان پخش می‌شود.

در طول این سال‌ها، همواره نمادهای متعدد ایرانی مثل حاجی فیروز، عمو نوروز، نماد‌ها و سمبل‌های نوروز در این مراسم نوروزی حضور داشته‌اند.

به گفته بیژن خلیلی، ‌‌‌همان طور که می‌دانید عمو نوروز و حاجی فیروز همواره به عنوان دو نماد مردانه مطرح بوده‌اند اما برای نخستین بار در سال گذشته به همت خانم پیرایه خلیلی، محقق و متفکر ایرانی، نمادی زنانه نیز به نام «خاله بهار» طراحی و به مراسم نوروزی اضافه شد. موضوع خاله بهار در برنامه‌های امسال نیز گنجانده شد. این نماد در مراسم سال گذشته به صورت گسترده مورد توجه بازدیدکنندگان قرار گرفت. به طوری که زنان ایرانی در مسیر خیابان وست وود، این مجسمه نقاشی شده را تا مسیری طولانی بدرقه کردند.

هر سال برای برگزاری مراسم دیدوبازدید از خیابان وست وود، هماهنگی‌های لازم با شهرداری لوس آنجلس، سازمان آتش نشانی، دپارتمان پلیس انجام می‌شود. همچنین اتوبوس‌هایی دوطبقه دارای نوشته‌هایی با مضامین و تبریک‌های نوروزی در این منطقه تردد می‌کنند و بازدیدکنندگان را جابه جا می‌کنند.

مراسم جشن نوروز در لس انجلس-وفا خاتمی-شرکت کتاب

مراسم جشن نوروز در لس انجلس-وفا خاتمی-شرکت کتاب

در این مراسم، غرفه‌هایی از مشاغل ایرانی نیز در نظر گرفته شده است که بخشی از هزینه‌های این کار گسترده و بزرگ را تامین می‌کند. هر سال یک غرفه نیز به یک سفره هفت سین بزرگ اختصاص دارد. سال گذشته در غرفه دیگری، آرامگاه حافظ به صورت نمادین قرار داده شده بود و بازدیدکنندگان در آن غرفه به دیوان حافظ شیرازی تفال می‌زدند.

یادآوری این نکته ضروری است که مدارس برخی از مناطق لوس آنجلس بزرگ که دارای تمرکز جمعیتی بیشتر ایرانیان هستند نیز در روز اول نوروز تعطیل هستند.

با فرا رسیدن نوروز، موزه هنر معاصر لس آنجلس (لاکما) به همت بنیاد فرهنگ و با همکاری بخش خاورمیانه این موزه، خود را آماده میزبانی از کهن‌ترین سنت ایرانیان (عید نوروز) می‌کند.

از دیگر مراکزی که متولی برگزاری مراسم ویژه نوروزبه صورت خصوصی و کوچک هستند می‌توان به انجمن دانشجویان ایرانی دانشگاه سی سان واقع در نورت ریچ، شمال لوس انجلس و هم چنین دانشگاه یو سی ال اشاره کرد.

بدون تردید، اجرای چنین مراسمی در آمریکا، نشان دهنده بازگشت ایرانی‌های مهاجر به نشان دادن هویت واقعی اشان است. گفته می‌شود که حتی نسل دوم و سوم ایرانیان ساکن آمریکا به دنبال شناخت بیشتر نمادهای معنوی هویت فرهنگی اشان هستند.