توافق در مورد تقویت همکاری‌ها در زمینه امنیت و مهاجرت

رباط: لطیفه العروسنی

فدریکا موگرینی نماینده عالی اتحادیه اروپا در سیاست و امور خارجی از تصویب توافقنامه کشاورزی بین اتحادیه اروپا و مراکش با اکثریت آراء و آغاز مرحله جدید روابط طرفین در خصوص حمایت اتحادیه اروپا از مراکش در زمینه امنیت و مهاجرت خبر داد.
موگرینی پس از دیدار با سعد الدین العثمانی نخست‌وزیر مراکش و ناصر بوریطه وزیر امور خارجه و همکاری‌های بین‌المللی این کشور در رباط، در اظهارات مطبوعاتی گفت: «اتحادیه اروپا و مراکش در حال حاضر به دنبال یک جهش کیفی در روابط خود هستند تا بتوانند همکاری‌هایی در ابعاد منطقه‌ای، به‌ویژه در سطح حوزه مدیترانه و جهان عرب و آفریقا ایجاد کنند و سطح انتظارات شهروندان دو سوی مدیترانه را برآورده ساخته و دستیابی به اهداف مشترک طرفین را فراهم سازند».
پارلمان اروپا دو روز پیش در جلسه علنی خود در استراسبورگ با اکثریت قاطع به توافقنامه بین مراکش و اتحادیه اروپا رأی داد.
پس از دیدار روز گذشته عثمانی و موگرینی، دولت مراکش در بیانیه‌ای اعلام کرد: «طرفین به روابط مشترک بین مراکش و اتحادیه اروپا و سطح هماهنگی مستمر فی‌مابین در خصوص مجموعه‌ای از پرونده‌های حیاتی با ابعاد سیاسی، امنیتی، اقتصادی و اجتماعی تأکید کردند».
موگرینی در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با وزیر امور خارجی و همکاری بین‌المللی مراکش گفت: «من از امکان راه‌اندازی مجدد همکاری بین مراکش و اتحادیه اروپا بر اساس موارد جدید و نوشتن فصل مثبت جدید و طولانی‌تر اطمینان دارم».
وی همچنین افزود: «پرونده مهاجرت تنها پرونده مهم در زمینه روابط ما با مراکش نیست و اتحادیه اروپا در دسامبر گذشته ۱۴۰ میلیون یورو را برای حمایت از مراکش در زمینه مدیریت مرزهای خود اختصاص داده‌است».
عثمانی نیز روز گذشته در نشست کابینه دولت اشاره کرد: «پارلمان اروپا توافقنامه کشاورزی با مراکش را تصویب کرد و این امر تأثیر مثبتی بر توافقنامه‌های دیگر از جمله توافقنامه شیلات خواهد داشت. قرار است توافقنامه شیلات در ماه آینده بین طرفین امضا شود».
وی در ادامه گفت: «اتحادیه اروپا به خوبی از اهمیت مراکش در ثبات و امنیت منطقه و تلاش‌ها و اصلاحات آن آگاه است».